NVJ organiseert debat 'verplatting' politieke verslaggeving

Datum nieuwsfeit: 04-04-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Debat over 'verplatting' politieke verslaggeving

De NVJ organiseert op woensdag 4 april een debat over het functioneren van de parlementaire pers en 'de waan van de dag' in politiek Den Haag. Aanleiding is de toenemende kritiek op de inhoud van de politieke berichtgeving.
"Vierhonderd mediavertegenwoordigers aan het Binnenhof maken van de politieke journalistiek een mediacircus", oreerde Johan Stekelenburg onlangs tijdens een jubileumcongres van de journalistenopleiding in Tilburg. "Journalisten moeten beseffen dat zij een voedingsbodem vormen op deze weg van verplatting, verleuking en trivialisering van de politieke verslaggeving."
Kritiek is er van Haagse politici op het wegebbende gezag voor feiten en het toenemende gebruik van geruchten die tot nieuwsfeiten worden uitvergroot. De Commissie Wallage (werkgroep journalistiek van de Commissie Toekomst Overheidscommunicatie) meent dat als gevolg van de concurrentie er een primeurjacht is ontstaan, die zich vooral concentreert op relletjes en incidenten.
Deelnemers aan het NVJ-Debat in perscentrum Nieuwspoort zijn: Johan Stekelenburg (burgemeester Tilburg), Richard Matthijsse (oud-woordvoerder minister Peper), Agnes Kant (Kamerlid SP en record-vragensteller) en Thom de Graaf (fractievoorzitter D66). Voorzitter is Kees Boonman (NOS Journaal). Het debat begint om 17.00 uur en duurt tot 19.00 uur, met na afloop een borrel.