NVF: fotografen laten geld leenrecht liggen

Datum nieuwsfeit: 04-04-2001
Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten

Fotografen laten geld leenrecht liggen

Iedere fotograaf die aan een boek heeft meegewerkt dat in bibliotheken uitgeleend wordt, heeft recht op een leenvergoeding. De vergoeding is gebaseerd op het aantal foto's in een boek. Daarnaast is de hoogte van de individuele vergoeding gebaseerd op het aantal uitleningen per boek.
Fotografen die in aanmerking komen voor een leenvergoeding kunnen gegevens uit "hun" boek laten registreren bij Burafo. Deze auteursrechtenorganisatie is namelijk naast de vergoeding uit kabel- en thuiskopiegelden ook verantwoordelijk voor de verdeling van de leenrechtgelden voor fotografen.
Burafo constateert dat veel fotografen zichzelf tekort doen en 'geld laten liggen' en roept fotografen op om voor de leenrechtvergoeding een eenmalige inspanning te leveren door hun gegevens te melden. Burafo krijgt zo een overzicht van uitgeleende werken waar de fotograaf een bijdrage aan heeft geleverd. De gegevens worden daarna door Burafo up to date gehouden door een jaarlijkse controlebrief. Meer informatie bij Burafo, Martijn van Noort, Postbus 707, 1180 AS Amstelveen, telefoon 020 3470570 - email (BSBS@cedar.nl)