PvdA: Bijdrage Melkert aan debat verloving

Partij van de Arbeid

Bijdrage Melkert aan debat over verloving 5 april 2001 PvdA-voorlichting

Melkert noemt benadering Kok omtrent verloving 'begrijpelijk en wijs'

'Mijn fractie heeft de grootst mogelijke waardering voor de wijze waarop minister-president Kok het standpunt van de regering heeft voorbereid en heeft gepresenteerd. De brede reactie van instemming in de samenleving bevestigt dat een goed evenwicht is gevonden in wat een moeilijke maar zeer noodzakelijke afweging was.' Dat zei PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert tijdens het plenaire debat in de Tweede Kamer over de brief van het kabinet aan de Kamer over de verloving en het voorgenomen huwelijk van Prins Willem-Alexander en mevrouw Maxima Zorreguita.

Melkert zei dat recht is gedaan aan de breed gedeelde opvatting dat niet voorbij kon worden gegaan aan de plaats van de heer Zorreguita als medeverantwoordelijke voor de periode van militaire dictatuur in zijn land. Hij sprak er namens de PvdA-fractie zijn waardering over uit dat de Koningin sprak over 'begrijpelijke aarzelingen' in de samenleving. 'Hieruit spreekt de erkenning dat niet alleen de persoon van de aanstaande echtgenote, maar ook haar achtergrond voor de wetgever een relevante beoordelingsfactor is en moet zijn.'

Melkert zei dat het inzetten van professor Baud en minister van staat Van der Stoel bijzonder opportuun is gebleken, gegeven de uitkomst dat de vader van Maxima Zorreguieta, Jorge Zorreguieta, op eigen initiatief te kennen heeft gegeven niet op het huwelijk van zijn dochter aanwezig te zullen zijn. 'Deze benadering hebben wij ervaren als begrijpelijk en wijs. Iedere andere uitkomst zou op minder draagvlak in de samenleving mogen rekenen.'

Melkert nam in de Kamer alvast een voorschot op de toekomst: 'Vanuit de nu geschapen situatie mag ervan worden uitgegaan dat de overwegingen die nu van toepassing zijn dezelfde blijven in geval van toekomstige officiële of anderszins relevante gelegenheden.' Gegeven de gekozen opstelling van het kabinet zei Melkert de behandeling van de Toestemmingswet met vertrouwen tegemoet te zien.