Nieuwe voorzitters Raad voor de Nederlands Taal en Letteren

Nederlandse Taalunie

5 april 2001

Nieuwe voorzitters Raad voor de Nederlands Taal en Letteren

Met ingang van 1 maart 2001 is Prof. dr. L. Beheydt voorzitter geworden van de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren. Beheydt is als hoogleraar Nederlandse taalkunde en Nederlandse cultuur verbonden aan de Unité d'études néerlandaises van de Université Catholique de Louvain. Hij is sinds 1997 lid van de Raad en volgt Prof. dr. A. Hagen op, die het voorzitterschap de afgelopen twee jaar heeft vervuld.

Dr. Sjaak Kroon is gekozen tot vice-voorzitter. Kroon is werkzaam bij Babylon, Centrum voor Studies van Meertaligheid in de Multiculturele Samenleving aan de Faculteit der Letteren van de KUB in Tilburg. Hij is sinds 1999 lid van de Raad.

De Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren heeft tot taak het Comité van Ministers gevraagd en ongevraagd te adviseren op de hoofdlijnen van het Taaluniebeleid. Op dit moment bereidt de Raad adviezen voor over Europees taalbeleid en over de principes van het gemeenschappelijk Nederlands-Vlaams leesbevorderingsbeleid.