CDA voor Noodfonds en tegen ruiming van gevaccineerd vee

Datum nieuwsfeit: 05-04-2001
Bron: CDA

Joop Atsma: CDA voor Noodfonds en tegen ruiming van gevaccineerd vee

Het CDA wil, liefst vandaag nog, duidelijkheid over de financiële regelingen waar bedrijven die getroffen zijn door de MKZ-crisis een beroep op kunnen doen. Er moet een Noodfonds komen en de vermogenstoets moet uit het Bijzondere Besluit Bijstand worden gehaald.

Woordvoerder Joop Atsma: "De geruimde bedrijven krijgen weliswaar een voorschot op het bedrag dat uitbetaald wordt voor de ruiming van het vee, maar dat geld hebben ze later nodig voor de herstart van het bedrijf. Dat betekent echter dat er nu in de overbruggingsperiode financiële middelen nodig zijn voor het dagelijkse levensonderhoud. Het kan niet de bedoeling zijn dat het geld dat nodig is voor de aanschaf van nieuw vee, nu noodgedwongen opgaat aan dagelijkse kosten. Een beroep op de Bijzondere Bijstand-regeling voor Zelfstandigen (de BBZ) kan niet gedaan worden, omdat een boerenbedrijf altijd boven de zogeheten vermogentoets zit. Door bezit aan opstal en grond komt een boerengezin vaak boven de toets van ruim 3 ton aan bezit uit. Daarom willen we dat de vermogenstoets voor door MKZ-getroffen bedrijven komt te vervallen. Bovendien moeten veel boeren hun vee nu blijven doorvoeren, in afwachting van de beslissing wat gaat gebeuren na het enten. Dat kost geld, terwijl er geen inkomsten zijn. Daarom stellen we ook voor om een Noodfonds in het leven te roepen voor onvoorziene financiele tegenslagen als gevolg van MKZ".

Het CDA wil zo spoedig mogelijk een debat over dit punt en over de consequenties van het enten. De boerenbedrijven hebben er recht op om zo snel mogelijk te weten of inenten betekent dat het vee behouden blijft. Het CDA is van mening dat gevaccineerd rundvee in leven moet worden gehouden. Minister Brinkhorst zal zich in Europa moeten inzetten voor behoud van dit vee, ook na de 12 maanden.
De fractie is verheugd dat in het Europees Parlement, op initiatief van de christen-democratische EVP-fractie, een resolutie is aangenomen waarin gevraagd wordt om een nieuw vaccinatiebeleid.

Woordvoerder: Joop Atsma 070-3182562
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509