Vereniging van Dierentuinen huiverig voor mkz-vaccinatie

Datum nieuwsfeit: 06-04-2001

Apeldoorn, 06-04-2001
MKZ Dierentuindieren: vaccineren of niet?

(Persbericht Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD ) dd 06-04-2001)

Afgelopen woensdagavond maakte het PVC in Brussel middels een persbericht bekend, dat in dierentuinen, op minder dan 25 km van een MKZ besmettings- haard, in principe zou mogen worden gevaccineerd.

In Nederland liggen 5 dierentuinen binnen die 25 km grens: Dierenpark Wissel (bij Epe), Apenheul (Apeldoorn), Burgers Dierenpark (Arnhem), Ouwehands Dierenpark (Rhenen) en Dierenpark Amersfoort. Deze parken gingen er daarom van uit dat ze hun zeldzame diersoorten veilig zouden kunnen stellen door ze te vaccineren. Het wachten was echter nog op de uiteindelijke toestemming van het Ministerie van LNV.

Voorwaarden vaccinatie onduidelijk
Op het ministerie heeft men de definitieve teksten van de besluiten in Brussel de afgelopen twee dagen diepgaand bestudeerd. Uit die teksten blijkt dat er een aantal nadelen kunnen zitten aan vaccinatie van dierentuindieren. Zo is het nog niet helemaal duidelijk of een dierentuin waar wordt gevaccineerd, tijdelijk moet sluiten, en of gevaccineerde dieren nooit meer Nederland uit mogen (let wel, voor een jonge olifant zou dat betekenen dat hij tot aan zijn dood op 50 of 60 jarige leeftijd niet naar een andere dierentuin in Europa zou mogen verhuizen; zon dier zou dan dus niet meer beschikbaar voor het Europese fokprogramma voor deze bedreigde diersoort). Een groot vraagteken is bovendien nog steeds of Nederland door het vaccineren van dierentuindieren zijn MKZ-vrije status voor een zeer lange periode zal verliezen.

Dierentuinen zijn huiverig
Uit de reacties van LNV begrijpt de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, dat men daarom nog steeds zeer huiverig is voor vaccinatie in dierentuinen. Bovendien meent het ministerie dat de dierentuinen op dit moment vrijwel geen risico op besmetting lopen; zelfs de tuinen op minder dan 25 km van besmettingshaarden zouden veilig zijn, mede door het feit dat de dierentuinen uitgebreide voorzorgsmaatregelen hebben getroffen om besmetting met MKZ te voorkomen. Daarom stelt men zich op het standpunt dat de nadelen van vaccinatie in dierentuinen groter zijn dan de voordelen, en wil men niet tot vaccinatie overgaan.

Aanstaande maandag (9 april) zijn de vijf dierenparken waar het om gaat, uitgenodigd voor een gesprek op het ministerie om over deze kwestie te overleggen.