Afrika-Conferentie van de Evert Vermeer Stichting

Den Haag, 4 april 2001

AANDEEL AFRIKA

De jaarlijkse Afrika-Conferentie van de Evert Vermeer Stichting

Zaterdag 7 april houdt de Evert Vermeer Stichting (EVS) haar jaarlijkse Afrika-Conferentie, de grootste conferentie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking in Nederland. De conferentie "Aandeel Afrika" vindt plaats in het ROC Utrecht, Amerikalaan 109 en wordt om 09.45 uur geopend door de directeur van de EVS, Sjoera Dikkers, die tevens als dagvoorzitter optreedt.

Na de opening, om 09.55 uur, houdt mevrouw Ngozi Okonjo-Iweala, Director operations & core services Middle East and North African Region (Wereldbank), een lezing over het beleid van de Wereldbank in Afrika. Ad Melkert, voorzitter van de Tweede-Kamerfractie van de PvdA, zal reageren op deze lezing.

Van 10.45 tot 11.45 uur bestaat het programma uit verschillende onderdelen. Er wordt in aparte bijeenkomsten gesproken over milieu, beleid, cultuur, globalisering en vele andere onderwerpen die Afrika aangaan. Hieraan werken o.a. mee staatssecretaris Europese Zaken Dick Benschop, voorzitter Jacques Schraven van VNO-NCW, voorzitter van de PvdA-Eurodelegatie Max van den Berg, PvdA-kamerleden en deskundigen uit binnen- en buitenland.

Het middagprogramma begint om 12.45 uur met een debat over de coherentie van beleid. Minister voor Ontwikkelingssamenwerking Eveline Herfkens, Aike Maarsingh van LTO-Nederland (akkerbouw) en Jan Raaijmakers van GlaxoSmithKline worden ondervraagd door Lau Schulpen van CIDIN.

Om 13.45 uur begint een aantal debatten met bijdragen van o.a. alle woordvoerders ontwikkelingssamenwerking uit de Tweede Kamer. Ook interviewt Eveline Herfkens een aantal journalisten die zich specifiek met ontwikkelingssamenwerking bezighouden.

De conferentie wordt om 16.00 uur afgesloten.

Het uitgebreide programma van de conferentie vindt u op www.evertvermeerstichting.nl

Voor nadere informatie of verzoeken voor interviews:

Janny de Boer (EVS) 020-551 2293 of 06-24 76 98 04

Sjoera Dikkers (EVS) 06-55 86 28 41