Datum nieuwsfeit: 07-04-2001
NOS

07-04-2001

07-04-01

De uitzendrechten van samenvattingen van wedstrijden in de KPN-Eredivisie blijven de komende drie jaar in handen van de NOS. Dit hebben de achttien clubs uit de hoogste klasse van het betaalde voetbal, verenigd in de Eredivisie NV (ENV), op 7 maart besloten.

De clubs hebben een voorlopig akkoord voorgelegd aan de NOS voor de samenvattingen, aan Canal+ voor de live-wedstrijden en aan KPN voor uitzendingen via nieuwe media. De komende maand gaat Eredivisie NV dit principe-akkoord verder uitwerken. Mochten alle partijen dit principe-akkoord goedkeuren, dan blijft alles ongeveer bij het oude, dus met op zondagavond het overzicht van de Eredivisie.

Het verwerven van de uitzendrechten van de samenvattingen kost de NOS zo'n 50 miljoen gulden. "Een stevige rib uit ons lijf", zegt NOS RTV-directeur Ruurd Bierman, "maar we moeten niet vergeten dat we al veel betaalden. Bovendien krijgen we er wat moois voor terug. En dat is belangrijk voor het publiek en de Publieke Omroep."

Vanaf volgend seizoen gaat de NOS het Eredivisie-journaal uitzenden op vrijdag-, zaterdag-, zondag- en maandagavond om half elf. In dit programma zullen samenvattingen van wedstijden te zien zijn, analyses, reportages en interviews.