Veiling van oude aandelen biedt kijk op financieel verleden

Datum nieuwsfeit: 07-04-2001
internationale veiling oude effecten in Antwerpen
P E R S C O M M U N I Q U E

Deinze, 2 april 2001

Veiling van oude aandelen biedt kijk op financieel verleden.

Zoals iedereen wel weet ondertussen, zijn het moeilijke tijden voor aandelenbeleggers. Misschien een ideaal ogenblik om (gedeeltelijk) over te stappen naar oude aandelen? Deze kunnen zowel als alternatieve belegging als als verzamelingsobject een leuke afwisseling bieden.

Oude effecten maken net zoals oude boeken, postzegels of andere antieke voorwerpen deel uit van het speelterrein van verzamelaars en beleggers. Het verzamelen van oude effecten (dwz. die geen reële economische waarde meer hebben, maar wel een financieel-geschiedkundige of artistieke waarde) door zgn. scriptofilisten is een hobby die sinds zijn ontstaan halfweg de jaren zeventig, steeds meer aanhangers telt.

Voor de 31ste maal organiseert het Centrum voor Scriptophilie een openbare veiling van oude effecten in Antwerpen (Crowne Plaza Hotel), op zaterdag 7 April. Er worden 1138 loten aangeboden, gegroepeerd per thema/sector en afkomstig uit meer dan 90 verschillende landen. Prijzen variëren tussen de 400 en 130.000 BEF per lot - voor iedere beurs wat wils dus.

Hoogtepunten zijn onder meer:

1. Belgische Spoorwegaandelen.

Nooit voordien is er zo'n kwalitatief hoogstaand aanbod aan Belgische spoorwegstukken aangeboden: 25 effecten,waarvan vele uit het midden van de negentiende eew en met als absolute topper de 'Chemin de Fer du Haut et du Bas Flénu' uit 1835 (lot 79). Dit is een aandeel van de allereerste private Belgische spoorwegmaatschappij en hoogst waarschijnlijk een uniek exemplaar uit een oude buitenlandse verzameling.

2. Specimens van de Engelse drukkerij Bradbury, Wilkinson & Co.

Uit de archieven van één van de grootste en meest gereputeerde aandelendrukkerijen ter wereld hebben we een groot aantal (+100) proefdrukken ('specimens') bekomen die voor het eerst in dergelijke getale op de markt komen. Ze zijn bijzonder omdat de drukkerij veel belangrijke klanten had (oa. veel overheden lieten hun obligaties er drukken) en omdat er telkens maar 2 proefdrukken zijn gemaakt en dus de zeldzaamheid zeer groot is.

3. Keyserlijcke Indische Co. (loten 777 - 780)
Dit bedrijf uit 1723 was de eerste 'Belgische' onderneming die via aandelen is opgericht. Zijn roemrijk verleden als koloniale Antwerpse handelsmaatschappij is genoegzaam bekend. We bieden niet alleen een oud aandeel van deze Compagnie aan, maar ook enkele andere financiële documenten waaronder een optiecontract. Wellicht is dit de alleereerste optie op aandelen ter wereld!

4. Overige zeldzame 18de eeuwe effecten:

- Discontobank van Trieste 1728 (lot 770-771): opgericht in de Oostenrijkse Nederlanden

- Peche des Baleines: walvisvaart in 1728! (lot 781)
- Compania Real de la Habana: Spaans-Cubaanse handelsmaatschappij uit 1791 (lot 793)

- Cia Real de Toledo Unida a la de Extremadura: Koninklijk-Spaans textielbedrijf, 1748 (l 794)

- Fosses à Charbon.: Franse koolmijn uit 1781

5. Verzameling Belgische koolmijnen:

Zeer oude Belgische koolmijn-aandelen, te beginnen vanaf 1838! Zie loten 831-855. Ook hier betreft het om een aantal unieke en voordien onbekende exemparen die onder de hamer gaan.

Algemene kenmerken van deze veiling zijn verder:

- klemtoon op decoratieve stukken

- voor ieder beurs is er wat te vinden (van enkele honderden franken tot +100.000 bef per lot)

- veiling wordt op zondag gevolgd door een ruilbeurs met meer dan 30 verschillende stands, zowel uit België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, GB als de VS.

Contactadres:
Centrum voor Scriptophilie, tav. Mario Boone, Kouter 126, 9800 Deinze, België.
tel: 0032-(0)9.386.90.91, fax: 0032-(0)9.386.97.66, e-mail: (e.boone@glo.be)
!!! www.booneshares.com !!! voor de electronische versie van de veilingscatalogus.