Unieke expositie slaat een brug naar gevluchte kunstenaars

Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers

COA

Unieke expositie slaat een brug naar gevluchte kunstenaars

VanLeest Compact Discs geeft spaaractie voor exclusieve zeefdrukken een nieuwe dimensie en biedt gevluchte kunstenaars een professioneel platform.

Het vanLeest filiaal in het centrum van Eindhoven heeft op zondag 8 april de expositieprimeur van de vanLeest Gallery van gevluchte kunstenaars. Deze opmerkelijke expositie zal om 13.00 uur door N.M. van der Spek, wethouder Maatschappelijke Ontwikkeling geopend worden.
Tussen 13.00 - 16.00 uur bestaat de mogelijkheid om de originele kunstwerken in alle rust van dichtbij te bekijken en met de kunstenaars over werk en achtergrond te praten. Vanaf maandag 9 april tot en met maandag 30 april is de expositie geopend tijdens de winkelopeningstijden.

VanLeest, onderdeel van de Free Record Shop Holding NV, is een keten van ca. 45 compactdisc speciaalzaken met een landelijke dekking. Een aantrekkelijk platform voor een activiteit waarin muziek en beeldende kunst elkaar kunnen treffen. De meerwaarde voor de uitvoering is gevonden in een maatschappelijke relevantie.
In Nederland verblijft een groot aantal gevluchte kunstenaars, waarvan een groot aantal in asielzoekerscentra, die op zoek zijn naar erkenning als kunstenaar. Het bieden van een professioneel platform voor een breed publiek is voor hen een concrete oplossing. Dit initiatief wordt gesteund door de overheid en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Een positieve invalshoek, vanuit de kwalitatief hoogwaardige kunst, die een bijdrage kan leveren bij de verbetering van kennis over, begrip voor en houding ten opzichte van de multiculturele samenleving in het algemeen en de asielzoekers in het bijzonder. De stichting Aquarius, platform voor gevluchte kunstenaars, vertegenwoordigd de kunstenaars.

VanLeest is in november 2000 gestart met een unieke spaaractie voor exclusieve zeefdrukken van gevluchte kunstenaars. Ter ondersteuning heeft vanLeest op hun internetsite een Gallery ingericht. De vanLeest-Gallery geeft een breder overzicht van werken en geeft achtergrondinformatie over de gevluchte kunstenaars en het COA.
In navolging op de expositie in Eindhoven zullen de betrokken kunstenaars de gelegenheid krijgen om in nog een aantal vanLeest-vestigingen te exposeren.

Noot voor redacties