RTL-4 achter de schermen bij controversiële musical Rent

VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIES
www.musicals.nl

RTL-4 achter de schermen bij controversiële musical Rent

Op zondag 8 april zendt RTL 4 tussen 16.30 en 17.00 uur de 'Making of Rent' uit. Rent is ongetwijfeld de meest controversiële musical van dit theaterseizoen. Recensenten vonden het een bijzonder emotionele voorstelling of een onbegrijpelijke avond. Feit is dat het door Ivo van Hove geregisseerde Rent vijf nominaties in de wacht sleepte voor de John Kraaijkamp Musical Awards, die op 20 april zullen worden uitgereikt tijdens een live-uitzending bij RTL 4. Geen enkele andere musical kwam dit jaar op een zo hoog aantal nominaties. Onder de genomineerden van Rent bevinden zich Nurlaila Karim voor beste vrouwelijke en Jim de Groot voor beste mannelijke hoofdrol.

In de 'Making of Rent' wordt een onthullende impressie gegeven van de manier waarop theaterregisseur Ivo van Hove voor Joop van den Ende Theaterproducties een geheel eigen versie van deze Broadway-musical maakte.

Rent behoort tot het soort musicals dat een onthutsende, kritische kijk geeft op de samenleving. Hair deed dat eind jaren zestig, A Chorus Line in de jaren zeventig en Rent in de jaren negentig. De musical geeft een beeld van het leven van een groep jongeren in de Lower East Side van New York die zich als hedendaagse bohémiens verzetten tegen de gevestigde orde. Het zijn kunstenaars, muzikanten, verslaafden en andere jongeren die ondanks een permanent gebrek aan geld en met het risico van AIDS, proberen het hoofd boven water te houden. Zij leven van dag tot dag.

De schrijver en bedenker van Rent, Jonathan Larson, werd geïnspireerd door Puccini's La Bohème. Rent is nog tot 20 mei in diverse theaters te zien. De speellijst staat vermeld op de website www.musicals.nl.

Voor aanvullende informatie:

JOOP VAN DEN ENDE THEATERPRODUCTIES B.V.
PR& Voorlichting, Lindy Noach, 020-3052.286, e-mail: (lindy.noach@stageholding.nl)

29 mrt 01 12:24