Nederlands team wint EK Debatteren

Datum nieuwsfeit: 09-04-2001
NEDERLANDERS WINNEN EK DEBATTEREN (ESL)

Hegemonie Britse teams doorbroken

Portoroz (Slovenië) - Een Nederlands team bestaande uit Alexander Eerdmans (Erasmus Universiteit) en Edward van Geuns (Universiteit van Amsterdam) heeft afgelopen week het EK Debatteren voor English Second Language (ESL) teams gewonnen. Tevens werd het team tweede in het gelijktijdig gehouden algemene EK Debatteren. Het team is met name trots op deze laatste prestatie: "We hebben bewezen dat je niet opgegroeid hoeft te zijn met de Engelse taal om van de beste Britse teams te kunnen winnen." Dit in tegenstelling tot de algemeen aanvaarde mening dat het debatteren in het Engels een onoverkomelijke handicap is voor ESL teams.

Naast het Nederlandse team stond er tevens een team uit Joegoslavië in de algemene finale, waardoor deze voor de helft (een wedstrijd bestaat uit vier teams) bestond uit ESL teams. Toch ging de winst uiteindelijk naar een team van Inner Temple. Wel versloegen de Nederlanders de overige teams uit o.a. Oxford, Aberdeen en Lincoln's Inn.

Debatteren is een sport die vele verschillende vormen kent. Op het EK Debatteren wordt gespeeld in "British Parliamentary style". In deze vorm, die sterk gericht is op inhoud, verdedigen twee teams een plan tegen twee andere teams. De kunst is daarbij om niet alleen van de tegenstanders van het plan te winnen, maar ook in de ogen van de jury beter te scoren dan het team waar je mee samenwerkt.

De sport debatteren is in Nederland sterk in opkomst. De afgelopen tien tot vijftien jaar zijn in heel Nederland en met name de universiteitssteden debatverenigingen opgericht. Doel van de verenigingen is om het debatklimaat in Nederland te verbeteren en leden te oefenen in mondelinge vaardigheden. Toch is het voorzieningen niveau voor debaters nog onvergelijkbaar met Groot-Brittannië, waar verenigingen kunnen wortelen in een lange traditie en de universiteiten hen zowel moreel als materieel ondersteunen.

Alexander Eerdmans is lid van de Erasmus Debating Society (Rotterdam) en Edward van Geuns is lid van de Amsterdamse Studenten Debat Vereniging Bonaparte.

Noot voor de pers (

Noot voor redacties