ICRC publiceert 2e editie Boek van de vermisten voor Kosovo

IHR-Bericht

Rode Kruis Vlaanderen

Het ICRC publiceert tweede editie van het 'Boek van de vermisten voor Kosovo'

Na de aanvullingen op het 'Boek van de vermisten voor Bosnië en Herzegovina', is er ook voor Kosovo een herziening gepubliceerd van het eerste 'Boek van de vermisten'. Het Boek bevat de namen van 3.525 personen die, in de periode tussen januari 1998 en april 2001, in Kosovo als vermist zijn opgegeven. De namen van de vermiste personen zijn zowel in chronologische volgorde van verdwijning, als in alfabetische volgorde opgenomen. Ook de datum en plaats van het laatste contact met hun familieleden is vermeld. Het boek is beschikbaar in alle rodekruisafdelingen in de Kosovo-regio, in de kantoren van de burgerlijke administratie in Kosovo en op de website van het Internationale Rodekruiscomité (ICRC).

Bedoeling is families te helpen bij hun zoektocht en de autoriteiten te wijzen op hun verantwoordelijkheid terzake. Het Internationaal Humanitair Recht kent immers het recht toe aan families om te weten wat er is gebeurd met hun naasten. Het ICRC dringt, zowel bij de autoriteiten in Belgrado als in Pristina, aan op snelle actie teneinde een licht te werpen op de verdwijningen. Terzelfdertijd pleit het voor blijvende steun aan de getroffen families.

(12/04/2001)