PvdA: opbrengst EK 2000 beschikbaar blijven sportsector

Partij van de Arbeid

PERSBERICHT PVDA

Den Haag 11 april 2001

OPBRENGST EUROPESE KAMPIOENSCHAPPEN VOETBAL 2000 MOETEN BESCHIKBAAR BLIJVEN VOOR DE SPORTSECTOR

De Tweede Kamer heeft enige tijd geleden bij het kabinet aangedrongen op de vorming van een landelijk sportaccommodatie- en evenementenfonds van waaruit sportactiviteiten ondersteund en geïnitieerd kunnen worden.

De minister van Economische Zaken heeft aangegeven hier een substantiële bijdrage aan te willen leveren, terwijl het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de regie van dit fonds in handen krijgt en zal bezien hoe het verder gevuld kan worden. Ook van het bedrijfsleven wordt een bijdrage aan het fonds verwacht.

Tijdens het algemeen overleg Euro 2000 eind maart bleek dat de organisatie van de Europese Kampioenschappen Voetbal zo'n 27 miljoen gulden heeft opgeleverd voor de Nederlandse overheid. De PvdA-fractie vindt dat geld wat vrijvalt vanuit de organisatie van Euro 2000 beschikbaar moet blijven voor de sportsector. Daartoe heeft zij een motie ingediend die mede ondertekend is door het CDA en GroenLinks. Daarmee kan de motie rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer.

Voor nadere informatie: Bert Middel 070-318 2772