Vonnis kort geding stelt Foster Parents in het gelijk

Vonnis in kort geding aangespannen door Foster Parents Plan Nederland
Bron: Rechtbank Arnhem

Datum actualiteit: 13-04-2001

Vandaag, 13 april 2001, om 10.00 uur, heeft de president van de arrondissementsrechtbank te Arnhem vonnis gewezen in een kort geding dat was aangespannen door Foster Parents Plan Nederland tegen de Stichting Werkgroep Gendt (hierna: de Werkgroep) en de Stichting Proceskostenfonds Misbruikte Kinderen Foster Parents Plan (hierna: het Fonds). In het kort geding, dat plaatsvond op donderdag 12 april 2001, vorderde Foster Parents Plan onder meer staking van de verspreiding van een folder die de Werkgroep en het Fonds in het verkeer hadden gebracht onder de naam "Foster Parents Plan, Slecht Plan!" In de folder stonden volgens Foster Parents Plan allerlei onwaarheden, verdraaiingen en onnodig grievende uitlatingen en beschuldigingen, die elke feitelijke grondslag misten. Tijdens de behandeling van het kort geding werd door de advocaat van de Werkgroep en het Fonds onder meer aandacht gevraagd voor de vorig jaar op 14 september 2000 door de VARA uitgezonden documentaire van Zembla, waarin kritiek werd geleverd op het werk van Foster Parents Plan in onder meer Haïti en Barranquilla in Colombia. In dit kort geding diende dan ook een afweging plaats te vinden tussen de vrijheid van meningsuiting van de Werkgroep en het Fonds enerzijds en het recht van Foster Parents Plan anderzijds op bescherming tegen onjuiste mededelingen danwel verdachtmakingen.

Daarbij is onder meer van belang of de uitlatingen van De Werkgroep en het Fonds in de folder voldoende steun vinden in de feiten danwel dat deze in de gegeven omstandigheden dermate disproportioneel moeten worden geoordeeld dat zij het betamelijke te buiten gaan. Omdat de zaak zeer spoedeisend was, bevat het vandaag gewezen vonnis alleen de beslissing van de president. Daarin heeft Foster Parents Plan in overwegende mate gelijk gekregen. De overwegingen waarop deze beslissing steunt, zullen later afzonderlijk in een vonnis worden vervat, dat naar verwachting eind volgende week zal volgen.

Ga naar betreffende uitspraak met nummer: AB1078
(Zie het originele bericht)