Vereniging FME-CWM vindt het tijd voor maatwerk CAO's

Vereniging FME-CWM

VERENIGING FME-CWM: TIJD VOOR MAATWERK CAO'S

Zoetermeer, 13 april 2001
'Er moet meer diversiteit komen in de cao's. Het wordt tijd maatwerk te leveren per onderneming of kleinere bedrijfstak.' Dit stelt voorzitter drs. Arie Kraaijeveld van de vereniging FME-CWM vanochtend op een persconferentie in Zoetermeer. Hij reageert hiermee op het principe-akkoord over de cao voor de metaalnijverheid dat vorige week pas na langdurig moeizame onderhandelingen tot stand is gekomen.
'Een belangrijke reden dat de onderhandelingen lang hebben geduurd en stroef zijn verlopen is dat de sector een grote diversiteit aan bedrijfstakken herbergt. Dat gaat van loodgieters en fitters tot installateurs en van carrosseriebouwers tot goud- en zilversmeden. Iedere bedrijfstak heeft zijn eigen wensen om een gezonde ontwikkeling te waarborgen en zijn medewerkers optimaal tevreden te stellen. Een centrale paraplu-cao is daarvoor niet het adequate middel', aldus de voorzitter van de werkgeversvereniging in de metalektro-industrie. Van de 3000 leden van FME-CWM zijn 850 ondernemers betrokken bij de cao voor de ' klein metaal'. Ook voor de groot metaal - waarvan de huidige cao geldt tot 1 juli volgend jaar - acht Kraaijeveld een grotere verscheidenheid gewenst. 'We zien in de metalektro-branches bijvoorbeeld flinke verschillen bij de stijging van de loonkosten per eenheid product, omdat de toename van de arbeidsproductiviteit per branche sterk uiteenloopt. Daar moet je bij het maken van collectieve afspraken over arbeidsvoorwaarden rekening mee kunnen houden', benadrukt hij.
Voorzitter Kraaijeveld vindt overigens dat de Tweede Kamer en de vakbeweging te euforisch zijn over de economische ontwikkeling. 'Gezien de ontwikkelingen in de metalektro-industrie, verwacht ik niet dat de economische groei dit jaar boven de 2 procent uitkomt.'
Voor meer informatie: De Vereniging FME-CWM,afdeling Marketing & Communicatie, www.fme.nl, Erwin Schievink, Tel: 079-3531199, Yvonne van der Heijden, Tel: 06-28234495, E-mail: (ers@fme.nl) of (mjg@fme.nl)

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)