Nederland ontvangt 825.000 toeristen in Paasweekend

PERSBERICHT - 16 APRIL 2001

Zo'n 825.000 buitenlandse toeristen naar ons land

Pasen: bedrijfsleven gematigd tevreden

Toeristisch Nederland kan terugkijken op redelijke paasdagen; het bedrijfsleven is zelfs gematigd tevreden. Er waren naar verwachting minder verblijfstoeristen - uit binnen- en buitenland - en ook de veelal op het laatste moment beslissende dagtoeristen gingen, in vergelijking met het recordjaar 2000, in minder grote aantallen naar de musea en de attractieparken.

De oorzaken van het geringere bezoek zijn zowel het koude weer - zelfs met sneeuw - in combinatie met de MKZ-crisis. Van de laatste hadden vooral de dierentuinen, zeker rond de Veluwe, te lijden. Zoals verwacht waren er vooral dalingen in de MKZ-gebieden; in het westen en in de kustgebieden kwamen veelal evenveel bezoekers als tijdens gewone paasdagen.

Tweederde uit Duitsland
Uit de onderzoeken van Toerisme Recreatie Nederland, in samenwerking met branche-organisaties Koninklijk Horeca Nederland, Recron en Hiswa, blijkt dat er dit weekeinde ongeveer 825.000 buitenlanders op bezoek kwamen. Het overgrote deel, ongeveer tweederde, bestond weer uit Duitsers.

Dit aantal is vergelijkbaar met andere jaren waarin de Pasen op ongeveer dezelfde dagen vielen. Tijdens een gewone Pasen is het buitenlandse bezoekersaantal zo'n 875.000.

Verschillend
Ondanks de verschillen met vorig jaar kwamen er in enkele delen van het land veel verblijfstoeristen, zo melden de Provinciale Bureaus voor Toerisme. Zeeland had er zelfs evenveel als in 2000 en dat gold ook voor de stad Amsterdam. De provincie Brabant zegt tevreden te zijn. Ook de noordelijke provincies, Utrecht en Den Haag trokken veel bezoekers, die een of meer nachten bleven. Daar wordt gesproken van normale paasdagen. Limburg - hoofdzakelijk Nederlandse gasten - was goed bezet, maar iets minder dan vorig jaar.

Bungalowparken
De bungalowparken kenden over het algemeen een goede bezetting, zeker ook omdat deze accommodatievorm minder weersgevoelig is. Bij de campings was er wel minder bezoek, hetgeen hoofdzakelijk wordt geweten aan het slechte en koude weer.

Bij de dagrecreatieve ondernemers, zoals attractieparken, dierentuinen en musea, is gemiddeld een daling van 17 procent geconstateerd. Het dalingspercentage bij de dierentuinen liep op tot 37. Dat is overigens lager dan begin vorige week toen sommige dierentuinen, zoals Burgers Zoo, zelfs dalingen van zestig procent meldden.

Attractieparken
Het best kwamen de attractieparken er vanaf met een terugval van 6 procent. De Keukenhof - een van de belangrijkste paasattracties - is niet ontevreden en spreekt van `een gezellige drukte'. De terugval van dagjesmensen is het minst geweest in het westen van het land.