Vlaamse Volksunie demonstreert tegen kernwapens

Datum nieuwsfeit: 16-04-2001
Vlaamse Volksunie

Kernwapens: terug naar afzender. Stop blablabla, anders straks boem boem. (15/04/01)

Op Paasmaandag 16 april e.k. neemt een grote groep VU-militanten en parlementsleden deel aan de Bomspotting in Kleine Brogel. De VU-parlementsleden Kris Van Dijck, Patrik Vankrunkelsven, Dirk De Cock, Sven Gatz en Ferdy Willems zullen op post zijn. Vanuit haar Vlaams-nationalistische en pacifistische traditie roept de VU roept op tot de onmiddellijke verwijdering van kernwapens.

De tien kernbommen in Kleine Brogel hebben een energie die 265 maal krachtiger is dan de atoombom op Hiroshima. Eerder verklaarde het Internationaal Gerechtshof van Den Haag dat het dreigen met en het gebruiken van atoomwapens in strijd is met het oorlogsrecht en het humanitair recht. België is dus niet alleen een immoreel en een onveilig land, het is tevens een illegaal land.

De VU heeft geen boodschap aan een kennisgeving omtrent de aanwezigheid van kernwapens in Kleine Brogel, zoals in '99 voorgesteld door premier Verhofstadt. Wij vragen geen officiële bevestiging van de aanwezigheid van de kernwapens, wij willen ze weg! Reeds eerder zijn de kernwapens uit NAVO-lidstaat Griekenland teruggetrokken, dit moet bij ons ook kunnen.

De VU heeft genoeg van de mooie praatjes van de federale regeringspartijen. Elke partij verklaart voorstander te zijn van een terugtrekking van de kernwapens, ook in het federaal regeerakkoord en in de beleidsnota van minister Michel wordt een nucleaire ontwapening bepleit. Maar er gebeurt gewoonweg niets. Men blijft zich verschuilen achter het dictaat van de VS.
Ook nu weer nemen parlementsleden van de meerderheidspartijen deel aan de actie in Kleine Brogel, om de facto te protesteren tegen een regering waar hun partij zelf deel van uitmaakt. Verleden jaar heeft het Vlaams parlement een resolutie goedgekeurd waarbij de Vlaamse regering werd opgeroepen om er bij de federale regering op aan te dringen dat ze bij de NAVO de terugtrekking van kernwapens uit Vlaanderen zou bepleiten. Wanneer voegen SP, Agalev en alle andere partijen eens de daad bij het woord?

Auteur:
VU-nationaal
Fons Borginon, algemeen voorzitter a.i.

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder