Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Paasraces start autosportseizoen op Zandvoort

Datum nieuwsfeit: 16-04-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

PERSBERICHT

Paasraces start autosportseizoen op Zandvoort

2e Paasdag, maandag 16 april, begint het autosportseizoen op Circuit Park Zandvoort met de traditionele Paasraces. Vanaf elf uur in de ochtend tot kwart over vier 's middags is er constante actie op de racepiste aan de Noordzeekust. Bijna alle belangrijke nationale raceklassen komen aan de start. Het voor ons land toonaangevende toerwagenkampioenschap, het Libertel DTCC, met een keur aan automobielen met topcoureurs, de Toyota Yaris Cup debuteert tijdens de Paasraces op Zandvoort. Verder volop actie in de Pearle Alfa 156 Challenge, de Vege Series en de Formule Ford

De toegangsprijs voor het duinengebied rond het circuit bedraagt 25 gulden. Voor het rennerskwartier geldt een toeslag van 30 gulden. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, betalen de helft van genoemde bedragen.
Kaarten zijn verkrijgbaar op de dag zelf aan de kassa's van het circuit. In de voorverkoop zijn de kaarten te koop via de 850 verkooppunten van Ticketbox. Bel voor het dichtstbijzijnde verkooppunt 0900-9393. Voor iedere bezoeker is er het gratis full colour programmablad, met alle wetenswaardigheden over de races op 2e Paasdag op Circuit Park Zandvoort.

Tijdschema

Zaterdag 14 april 2001

10.00 15.10 uur kwalificatietrainingen (toegangsprijs 15 gulden)

Maandag, 2e Paasdag, 16 april 2001

11.00 11.15 uur Warm up Libertel DTCC
11.30 12.15 uur Vege Series 12 ronden
12.20 13.00 uur Libertel DTCC race 1, 8 ronden
13.05 13.50 uur Pearle Alfa 156 Challenge 12 ronden 13.55 14.40 uur Formule Ford 12 ronden
14.45 15.30 uur Libertel DTCC race 2, 15 ronden
15.45 16.15 uur Toyota Yaris Cup 12 ronden

Libertel-Vodafone DTCC

Nieuw gezicht in het zesde seizoen van het Libertel-Vodafoon DTCC is het team van Trium Lexus. Maar zeker ook dat van Tom Coronel die voor Carly Motors in BMW de titel van Duncan Huisman moet verdedigen. Het Renault Dealer Team bestaat nu uit drue auto's: nieuw in het DTCC is het gezicht van Gaby Uljee. Kortom, ingrediëntern genoeg om een spannend seizoen te verwachten.

Hoofdrollen zijn dit jaar waarschijnlijk weggelegd voor BMW en Renault. Het debuut van de Lexussen wordt vanzelfsprekend met grote belangstelling tegemoet gezien. Tim Coronel en Paul van Splunteren moeten de kar voor Cavallino Engineering trekken. Het initiatief voor het race-debuut van de Lexus komt van het autoblad Autovisie, verleden haar in het DTCC met Mitsubishi Carisma. Mitsubishi kondigde halverwege verleden jaar al haar afscheid van het DTCC aan en dus moest Autovisie voor zijn sponsoruitingen op zoek naar een nieuwe auto.

Samen met Cavallino Engineering, verleden jaar verantwoordelijk voor de tuning van de Carisma's, werd uiteindelijk gekozen voor de Lexus. Cavallino-eigenaar Peter van Erp: "We willen met de Lexus een serieuze concurrent worden van de BMW's, die verleden jaar in het DTCC oppermachtig waren. De Lexus IS200 heeft, net als de BMW's, achterwielaandrijving en onder de motorkap ligt een zescilinder in lijn motor, met een ongetuned vermogen van 155 pk. Tim Coronel en Paul van Splunteren komen onder de teamnaam Trium Lexus met startnummer 7 en 6 aan de start

Carly Motors, verleden jaar kampioen met Duncan Huisman, gaat dit jaar weer voor de Nederlandse titel. Niemand minder dan Tom Coronel is de toprijder voor Carly Pellinkhof in het Marlboro BMW Dealerteam. Coronel keert hiermee terug, in een officieel kampioenschap, naar de Zandvoortse duinenpiste waar hij zijn loopbaan begon. Coronel is een aantal malen dichtbij een stoel in de Formule 1 geweest, zoals bij Arrows en Prost, maar uiteindelijk lukte het niet om een plaats te bemachtigen.

De 1999 Japanse Formule Nippon-kampioen:"Zonder racen kan ik niet leven. Mijn basis ligt nu in Nederland, dus koos ik voor de koningsklasse van de Nederlandse racerij het Libertel-Vodafone DTCC. Bij BMW heb ik de beschikking over de allerbeste auto en het meest ervaren team. Verder rij ik nog aan aantal races in het FIA GT-kampioenschap." Coronel komt in het DTCC zijn sprekend gelijkende tweelingbroer Tim tegen. Niet van automobiel wisselen heren! Sponsor Marlboro legt de ondersteuning van Tom Coronel nader uit. "Tom is niet alleen een begaafd coureur, maar is met zijn positieve uitstraling tevens een fantastische ambassadeur voor de Nederlandse autosport. Het Libertel-Vodafone DTCC krijgt een steeds betere en professionelere uitstraling en dat zal door de komst van ervaren coureurs als Coronel nog verder toenemen; een prima ontwikkeling dus voor de autosport in ons land.

Bij JJ Motorsport grote geheimzinnigheid. Accoord, Jan-Joris Verheul mocht blijven, maar wie wordt de topcoureur die het moet opnemen tegen Tom Coronel en de rest. Wekenlang circuleerde het bericht onder 'insiders' dat het Cor Euser zal worden. Een ding is zeker: de samenwerking tussen Carly en JJ is over. Teameigenaar Jaap-Jan de Bode voorspelt echter een keiharde concurrentieslag met het team van Carly Pellinkhof. Gentlemen fasten your seat belts!

Renault Dealerteam

Vijf jaar Dutch Touring Car Championship, drie titels voor BMW en twee voor Renault. Kortom, bij een stand van 2-3 ligt de bal dus op de Franse helft. Het spitsentrio Gaby Uljee, Frans Verschuur en Donald Molenaar van het Libertel-Vodafone Renault Dealerteam staat dan ook op scherp. Het wordt het jaar van de waarheid voor het team van Frans Verschuur. Al was het alleen al omdat er met Libertel-Vodafone een puike hoofdsponsor is binnengehaald, die nota bene ook naamgever van de hele klasse is. Het is trouwens ook het enige team dat een dame aan de start brengt. En niet de eerste de beste want Gaby Uljee wordt, samen met Sandra van der Sloot, gezien als de snelste vrouw van ons land. En misschien is ze wel van zo'n kaliber dat ze van de legendarische Henny Hemmes na zeventien jaar (!) het vaandel 'vrouwelijke toerwagenkampioen' kan overnemen. Zelf denkt de Alphense daar nu nog niet rijp voor te zijn: "Ik heb toch alleen maar ervaring in merkenraces opgedaan en het DTCC is wel even iets anders. Alleen op technisch gebied al. Zo'n auto moet je echt anders besturen. Gelukkig heb ik twee zeer ervaren teamgenoten, die me heus wel de fijne kneepjes van het vak zullen leren. Maar dat zal wel een jaartje kosten", aldus de snelle Gaby. Gelukkig is het team dus op volle oorlogssterkte.

Niet dat er enige twijfel over Donald Molenaar zou bestaan want de 'Driver of the Year 2000' is een vaste waarde in het team. Meer zorgen waren er over Frans Verschuur, die eind februari nog zijn tweede zware rugoperatie onderging. Met enkele vastgezette wervels onder in de rug is het toch lastig racen maar de Nijmeegse teameigenaar verzette dagelijks bergen werk in de sportschool en bij de fysiotherapeut. Heel Nijmegen leek met zijn herstel begaan te zijn want ziekenhuisspecialisten rukten zelfs uit om Frans weer in het zadel te helpen. Zo is zijn Sparco racestoel met allemaal trucjes perfect op maat gemaakt. "Ik heb echt even in een dip gezeten maar nu ben ik strijdlustiger dan ooit. Ik wilde per se met Pasen racen om geen punten te morsen. Aan het eind van de kampioensrit telt immers elk puntje mee. En dat ik nog één keer kampioen wil worden zullen ze echt gaan merken", waarschuwt Verschuur, die in 1996 de allereerste DTCC-kampioen was. Met een Renault uiteraard.

Voor Kroon Racing is kopman Phil Bastiaans weer van de partij. De gedreven Limburger wist verleden jaar met zijn Renault Clio een keer te winnen en scoorde twemaal een derde plaats. Het debuutjaar van Kroon Racing in het DTCC werd veelal gekenmerkt door technische onvolkomenheden. De wintermaanden zijn echter door het professionele team van Evert Kroon en Olav Mol gebruikt om de auto's verder te ontwikkelen naar de 2001-specificaties. Van serieus testwerk is tot op heden nog niet veel terecht gekomen. Marcel Alderen heeft het DTCC-team noodgedwongen moeten verlaten.. Sponsor Danka kondigde verleden jaar een wereldwijde reorganisatie aan, waardoor vele werknemers het bedrijf moesten verlaten. "En dan is sponsoring niet mee zo op zijn plaats", aldus een zegsman. Bert Ploeg komt echter de gelederen versterken, terwijl teameigenaar Kroon ook achter het stuur kruipt.

Ben Janbroers heeft zijn Honda Integra R de afgelopen winter stevig onder handen genomen. De Zaanse privateer ziet daardoor het komende seizoen optimistisch tegemoet. De diverse gewichtsbesparende acties aan de Honda hebben volgens Janbroers de auto zo'n anderhalve seconde sneller gemaakt, mede door verbetering aan de wegligging en het remvermogen.

Team Braspenning Racing begint het Libertel-Vodafoon DTCC met een wagen voor deelnemer van het eerste uur, Ron Braspenning. "We gaan in het DTCC al onze aandacht richten op de doorontwikkeling van mijn BMW 320i E46", licht Ron de teamstrategie toe. "Als deze auto voldoende competitief is starten we met de gefaseerde bouw van nog twee BMW's 320i E46. Dit traject staat gepland voor de tweede helft van dit seizoen. De wagens zullen worden bestuurd door Arjen Vels en Nol Köhler.

Op de valreep kreeg Pro-Race, de organisator van het Libertel-Vodafone DTCC nog twee aanmeldingen van good old Evert Bolderheij. De Amstelvener meldde twee Volkswagens Golf aan. Naast hemzelf is Pieter van de Berkt aangemeld.

Toyota terug op Zandvoort

In de 80-er jaren reed Toyota op Zandvoort met de Starlet en Corolla Cup merkenraces op Zandvoort. Wedstrijden destijds met een hoog attractiegehalte. Toyota-importeur Louwman & Parqui introduceert samen met Circuit Park Zandvoort tijdens de Paasraces het debuut van de Toyota Yaris Cup. De Yaris Cup zal jong, aanstormend rijderstalent de kans geven zich nadrukkelijker te profileren en zich verder te ontwikkelen. Voor dit jaar staan er acht races op de kalender.

De Toyota Yaris is een uiterst populaire auto en uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 2000'. Met z'n eigentijdse styling trekt de auto vooral een jonger publiek aan. Uiteraard is dat meteen ook de doelstelling die distributeur Louwman & Parqui met de nieuwe merkencup nastreeft: het aanspreken van jongeren en het versterken van een dynamisch en sportief imago van het merk Toyota.
In feite is de Yaris Cup een initiatief van de Toyota Motor Corporation en Toyota Motor Europe, waarvan de afzonderlijke Europese landen op individuele basis gebruik kunnen maken. In Portugal en Griekenland kwam de Yaris Cup verleden jaar al uit in competitie. Dit jaar volgen Nederland, Duitsland en België.

De Toyota Yaris in cupuitvoering heeft een viercilinder 16-kleppen motor van 1299cc. De krachtbron levert 115 pk bij 6900 toeren per minuut. Vanzelfsprekend is het Devil uitlaatsysteem voorzien van een katalysator en is het inlaatspruitstuk aangepast. De voorwielaangedreven Yaris heeft 5 versnellingen met limited slip differentieel. Het minimumgewicht van de auto is 920 kg inclusief rijder. De 15 inch velgen zijn voorzien van Yokohama banden. Het is een "all weather" raceband van het type A032 in de maat 195/55 R15. Door deze bandenkeuze hoeven deelnemers niet te investeren in speciale regenbanden en slicks met bijbehorende extra wielen. De Toyota Yaris Cup is bedoeld als beginnersklasse. Om deze status te benadrukken wordt waar mogelijk getracht de kosten voor deelname zo gunstig mogelijk te houden.Zo is het inschrijfgeld per race t.o.v. andere merkenklassen 200 gulden lager.
Naast een algemeen klassement waarin gestreden wordt voor het Nederlands kampioenschap Toyota Yaris Cup is er ook een apart Ladies Cup.

De rijders
De lijst van 32 coureurs wordt aangevoerd door Quint Engel met startnummer
1. De 17-jarige coureur uit Driehuis heeft er al een seizoen in de Saxo Cup op zitten en eindigde verleden op een elfde plaats in het NK. Over zijn kansen in de Toyota Yaris Cup is de jongeling voorzichtig. "Het is moeilijk in te schatten. Ik moet wel wennen, de Yaris rijdt heel anders dan de Saxo. Maar na de eerste testsessies moet ik zeggen dat het wel goed gaat." Nog jonger is de onder startnummer 5 rijdende Tim Buijs. De 4e klas VWO-er heeft wat kartervaring en 'deed' de cursus bij Michael Bleekemolen en reed al op Assen. "Dat ging goed", vertelde de pas 16-jarige Buijs. "In de eerste wedstrijd tijdens Pasen wil ik kijken hoe het gaat. In ieder geval de eerste race uitrijden. De klassering is daarbij niet van belang, wel de auto heel houden."
De in zijn tweede raceseizoen rijdende Christiaan Frankenhout (19) wordt gerekend tot de favorieten voor de titel in de Toyota Yaris Cup. Zelf is hij voorzichtiger. "Ik weet totaal niet wat ik moet verwachten. Ja, laat remmen, dat is alles." De Oostzaner had bij het schrijven van dit artikel nog geen meter in zijn nieuwe Cup-auto gereden. Verleden jaar eindigde Frankenhout op de 5e plaats in de Saxo-Cup.
Jeff Hagelen met zijn 18 jaar is ook al een nieuweling. Met drie jaar kartervaring in zijn broekzak en de racecursus bij Bleekemolen is dit een seizoen van veel leren. Volgend jaar is dan belangrijk. "Het is een fijne auto, die ontzettend hard door de bochten gaat. Vooral voor beginners is dit een ideale race-auto. De Yaris laat heel duidelijk voelen wat hij wil." De Didammer gaat dit jaar voor een top-tien plaats. Peter Lieffering (37) en zijn 31-jarige teamgenoot Ben Schilperoort hebben nooit eerder geracet. Er heerst veel enthousiasme bij de twee directeuren. "In een wilde bui, onder een kopje koffie, hebben we besloten dit jaar de Yaris Cup te rijden. We verwachten niets." Een team van tien medewerkers ondersteunt het duo tijdens de races, waaronder twee plaatwerkers(!). Een vrouwelijke teammanager completeert het team en: "We hopen een hoop lol te hebben en gokken op een plaats in de middenmoot", besluiten Lieffering en Schilperoort, die zich weten ondersteund door Amena, HC System en Compragma. Zes dames geven acte de presence in de Toyota Yaris Cup, waaronder Carlijn Bergsma. De 19-jarige Amsterdamse rijdt al twee jaar rond op de circuits, via diverse cursussen. Ze verwacht dat het goed gaat, ziet dit jaar als een leerjaar en vindt de Yaris een leuke auto 'om mee te spelen'. De preparatie van haar auto is handen van Cavallino.
Nicolette van der Hoek Ostende (23), heeft in Tom Coronel haar racementor gevonden. Ook de Huizense ziet dit seizoen als een leerjaar. Over een ding is ze zeker: "Ik wilde altijd al racen".
Renate Sanders is deelneemster van het laatste uur. De 21-jarige Emmense reed de cursus van Paul Maaskant op Assen. Eigenlijk om enkel haar rijvaardigheid voor de openbare weg te verhogen. "Het was niet de bedoeling om te gaan racen, maar toen ik de cursus won, zeiden ze tegen mij, jij moet de Yaris Cup gaan rijden. Ik krijg veel aanwijzingen van mijn vader, die vroeger in de 70-er en 80-er jaren zelf heeft geracet. Madelon van der Vossen (20) en Erik Struijlaart (38) rijden voor Match Racing. Routinier Struijlaart rijdt dit jaar zijn vijfde raceseizoen en eindigde verleden jaar als 7e in de Saxo Cup. Van der Vossen komt de eerste keer in competitie uit op de circuits, vindt het racen spannend en: "Wil de beste dame worden, maar moet nog wel een hoop leren". Derde rijder van het team is Ralf van Meer.
De 22-jarige Jarno Born heeft geen enkele race-ervaring. Vader Born stimuleerde zijn zoon om de Yaris Cup te rijden en haalde verleden jaar al zijn licentie. De opperman in de bouw: "Ik ben er zo ingestapt en hoop bij de eerste tien te rijden. De Yaris is een heel leuke auto om in te racen, maar ja, het is voor iedereen afwachten van hoe het gaat". Patrick Borst tenslotte heeft autospeedway en kartervaring. Wist in het verleden al een tweede en derde plaats te behalen tijdens de zoektocht naar talent in de Saxo Challenge. De 25-jarige Uitgeester heeft een duidelijk doel: "De top vijf".

Opnieuw verbeten strijd om titelin Alfa Challenge

De Pearle Alfa 156 Challenge gaat het derde en laatste seizoen in. Bij Fiat Auto Corse in Italië is inmiddels de eerste Alfa 147 Challengeauto gebouwd waarmee in 2002 om het Challengekampioenschap zal worden gestreden. Ook dan zal de doelstelling ''Close Racing"', probleemloos worden bereikt. Ook voor dit jaar is Pearle is natuurlijk weer de vertrouwde Cupsponsor en Cable 1 kwam er bij. Marcel Norbart, algemeen directeur van Pearle Benelux en Michel Schaay, algemeen directeur en oprichter van Cable 1 Connections & Networks, kijken beiden verlangend uit naar de start van de Pearle Alfa 156 Challenge want ze hebben ieder een topteam in de strijd.

Pearle heeft bij Automotive Systems de jonge Boy Zentveldt als kopman. Hij wordt gesteund door o.a. de ervaren Dirk Wagner en door Thomas Bangma. Cable 1 heeft het volste vertrouwen in de capaciteiten van natuurlijk Sandra van der Sloot, Berend Gesman en de kampioen van vorig jaar bij de Saxo's, Michel Schaap. Marcel Norbart beseft dat de tegenstand sterk is maar hij wijst er op dat Boy Zentveldt enorm gegroeid is. ,,Boy kan'', aldus de directeur van Pearle, ,,heel veel, hij is snel en hij weet het materiaal heel te houden''.

Bescheiden
Cable 1 begon vorig jaar op bescheiden schaal met sponsoring van het team van Anton Mets en dat beviel zo goed dat dit jaar een team van zes auto's wordt ingezet waarbij de ervaring van mannen als Anton Mets en Gerard Middeldorp van grote waarde wordt geacht.Michel Schaay benadrukt dat zijn team ook volgend jaar als de Alfa 156 zal zijn vervangen door de Alfa 147 aan de Challenge zal meedoen.
Sandra van der Sloot debuteerde vorig jaar in de Challenge en won meteen twee races. Ze gelooft heilig in haar kansen dit jaar de titel te kunnen claimen. Van der Sloot: ,,Ik ben voor Cable 1 gaan rijden omdat het team uiterst professioneel is. Alleen met professionele begeleiding kun je winnen, en winnen wil ik. Het lijkt me leuk de eerste vrouw te zijn die kampioen wordt in de Alfa Challenge. Dat is toch zoiets als geschiedenis schrijven. Dat deden we vorig jaar al toen Gaby Uljee en ik naast elkaar op de eerste startrij stonden op het circuit van Zandvoort. Dat was namelijk nog nooit voorgekomen, twee vrouwen een en twee in de training. En in de race werden we ook een en twee, alleen trok ik toen aan het langste einde. Nu heb ik dus een sponsor die zelf gek is van de racerij. Ik geef Michel Schaay les en hij kan het al best aardig"'.
Zowel Michel Schaay van Cable 1 als Marcel Norbart van Pearle zullen trouwens dit seizoen een keer als gastrijder in de Challenge meerijden.

Gezichten
Er zijn natuurlijk weer nieuwe gezichten in de Challenge dit seizoen. Een opvallende die van Cees Doorakkers bij Tempo-Team-Opstalan Racing. De 38-jarige Doorakkers is van origine motorcoureur. Hij reed zowel 250 als 500 cc, maar ook Superbike en Super Sport 600. Van 1989 tot en met 1994 kwam hij uit in alle wedstrijden voor het wereldkampioenschap. Zijn beste prestatie een veertiende plaats en daarmee was hij de beste privé-rijder. Doorakkers: ,,Ik was een amateur. Financieel gesteund, dat wel, maar mondjesmaat. Het budget was nooit toereikend om het echt goed te doen. Maar het was een fantastische tijd. Ik reed mee met de groten der aarde. Daarnaast moest ik natuuurlijk ook veel tijd in mijn motor-zaak in Gilze investeren. Het was dus hard werken geblazen. Vorig jaar ben ik gestopt met motorracen. Maar ik kan niet stilzitten. Heb ik een Marcos raceauto bestuurd op het circuit van Assen. Het ging aardig, maar niet meer dan dat. Ik had bijna niet kunnen trainen. Maar het auto-racen pakte me meteen. Vandaar dat ik nu in de Challenge uitkom. Bij de tests viel het al niet tegen, al moet het nog harder kunnen. En het zal ook harder gaan''. Een ander nieuw gezicht is dat van Michel Schaap bij het team van Cable 1, alhoewel de meeste Zandvoortbezoekers hem wel zullen kennen. Hij begon namelijk 13 jaar geleden al met racen ( Ascona Cup) en reed de laatste tien jaar voor Citroen. Met succes trouwens, vorig jaar claimde hij de titel bij de Saxo's en werd op het sportgala van de NAV gekozen tot de beste Clubrijder. Nog een ''vertrouwde'' nieuwe naam in de Challenge is die van Dirk Wagner bij het Pearle Automotive Team van Peter Zentveldt. Deze ex-Renault-coureur die zich internationaal in het verleden heel veel in de prijzen wist te rijden, begint bij Zentveldt aan zijn comeback. Tijdens een trainingssessie was hij maar een fractie langzamer dan Boy Zentveldt. Peter Zentveldt:,,Dat gaf moed voor ons, want zoals bekend moet je in de kwalificatietraining met je teamgenoot samenwerken om zo hoog mogelijk op de grid te komen. En dat kan alleen maar als de heren ongeveer even snel zijn''.
Dirk Wagner woont op het drielandenpunt Roetgen bij Aken. Hij runt daar een warenhuis waarin de klanten zich op het toilet in Nederland weten en aan de kassa in België.
Er rijdt nog een Wagner bij Automotive, Akbar Wagner, nee, geen familie. Wel eigenlijk ook een oude bekende want jaren geleden was Akbar Wagner een niet ongetalenteerde formule Fordrijder die op een dag besloot zijn maatschappelijke carrière voor te laten gaan en bij Staal Bankiers ging werken. Hij bezit nu een eigen zaak enwil zijn oude liefde, het racen, weer oppakken.

De Olympische klasse is ondanks het vertrek van René van Putten opnieuw zwaar bezet met de bekende namen als Willy Welles, Michel Gort, Henk de Boer en Piet Dobbe. De laatste is vast van plan zich veel bij de eerste drie van de Olympische klasse te rijden.

Formule Ford klasse bloeit als nooit tevoren

De oudste nog bestaande formulewagenklasse, naast de Formule 1 is de Formule Ford. Al meer dan dertig jaar wordt er met deze open eenzitters op alle continenten van de wereld geracet. Na een aanvankelijke dip in het begin van de jaren '90 in Nederland is er sinds 1994, mede door circuitdirecteur Hans Ernst, een sterke opwaartse lijn waarneembaar, met dit jaar vooralsnog de absolute top: naar verwachting ruim 30 deelnemers, waaronder vele nieuwelingen en veel nieuwe racebolides.

Het unieke van de klasse is dat er met meerdere merken chassis' wordt gereden. De (strenge) reglementen zijn over de gehele wereld gelijk Ook voor de motor. De aandrijfbron van de huidige Formule Ford is de 1,8 liter Zetec. Een zeer betrouwbaar gebleken zestienkleppen machine.die in racetrim circa 145 pk levert. Alle Formule Fords rijden op Avon banden, zowel de profielloze slicks als de regenbanden. In ons land is de Formule Ford verdeeld in twee klassen die elk strijden voor het Nederlands- en Beneluxkampioenschap: het algemeen kampioenschap en de First Division waarin wordt gestreden met bolides van 1999 en ouder.

Wat is er nieuw
Ongeveer de helft van het deelnemersveld rijdt in nieuwe bolides. Opmerkelijk daarbij is de switch van Geva Racing van Swift naar Mygale. Teameigenaar Gert Valkenburg voert aan dat ondermeer het dure Engelse pond daarvan de reden is, naast het duurdere transport van onderdelen over de Noordzee. De Brabander gaat daarmee voorbij aan het feit dat de rechte lijn snelheid bij de Engelse formulewagen ook nogal wat te wensen overliet. Mygale is het strijdwapen geworden voor het door Ford Nederland ondersteunde team. De Nederlandse importeur investeert al jaren in de populaire klasse. Voor dit jaar is er 2,5 ton uitgetrokken, te verdelen over een groot budget voor de twee rijders en een kleiner bedrag als prijzengeld. Als rijders contracteerde Valkenburg dit seizoen Tristan te Pas en Stefan de Groot. Voor de 19-jarige Te Pas wordt het een tweede seizoen bij Geva. Het talent debuteerde verleden jaar met een eindklassering buiten de topt 10. "Een rampjaar", aldus Valkenburg, die daarmee ondermeer doelde op de 'traagheid' van de Swift. Van Lagen dus op een zijspoor gezet bij Geva. Maar zie, eind maart gloorde er plots een felle zonnestraal aan de horizon voor de Wekeromse coureur. Hij werd ingelijfd door Van Amersfoort Racing (VAR). Ook VAR komt uit met twee nieuwe Mygales en wist naast Van Lagen al eerder KNAF Talent First coureur Ho-Pin Tung aan zich toegevoegd. Daarmee is gelijk het nieuwe initiatief van de nationale autosportbond genoemd. Ho Pin Tung is het eerste 'Talent First' dat de talenjacht van de KNAC Nationale Autosport Federatie heeft opgeleverd. De 18-jarige Velpenaar van Chinese afkomst is op kosten van de KNAF ondergebracht bij VAR. Dit team is vooral bekend in het Duits F3-kampioenschap en heeft als continuering van jong talent de mogelijkheid bij werkelijk gebleken geschiktheid haar rijders 'mee te nemen' naar de Formule 3. Mario Siegers werd bedankt voor zijn inzet tijdens het winterseizoen bij VAR toen bleek dat volgens het persbericht "....Een aantal sponsoren van Mario hun toezeggingen aan hem niet konden nakomen".
Siegers zal dit jaar niet op de autosportcircuits rijden. En dat is jammer voor dit grote talent en de autosport.
Van Kalmthout Racing komt dit jaar met vier coureurs in actie tijdens de Formule Ford races.
Voor het overall kampioenschap strijden dit jaar Bas Schothorst en de voormalig karter Xavier Maassen. De 20-jarige Maassen maakt na vier seizoenen karten de overstap naar formulewagens. Hij is de zoon van voormalig toerwagencoureur Servé Maassen en ziet dit seizoen als een leerjaar om vervolgens in 2002 toe te slaan.
Schothorst eindigde verleden jaar als vierde in de nationale titelstrijd en is een grote kanshebber voor de titel dit seizoen. Marijn van Kalmthout en Jean-Pierre Verhoeven vormen het belegen duo in de First Division en starten beiden met een Swift, omdat gelet op de lichaamsbouw zij uitsluitend in dit merk passen.

Team DBR
Cambridge Team DBR komt met drie rijders aan de start. Opmerkelijk is de overstap van Dillon Koster van de toerwagenraces (Saxo CUP) naar de formulewagen serie. Niels Bouwhuis en Ardi van der Hoek completeren het team. De afgelopen winter geintroduceerde Danny van Dongen moest afhaken vanwege sponsorperikelen.

Vege Series: Let the good times roll

Snelle rondes in spectaculair sturende toerwagens die aan elkaar gewaagd en toch betaalbaar zijn. Dat zijn in een notendop de kenmerken van de vorig jaar gestarte VEGE Series. De omschrijving lijkt een paradox met het grote geld dat de huidige racerij vergt. De VEGE Series heeft afgelopen seizoen het tegendeel aangetoond.

Met het opheffen van de populaire VEGE Sierra Cup eind 1999 dreigde een grote groep fanatieke hobby-rijders buiten de boot te vallen. Zonde want de onderlinge sfeer was uniek en de races waren spannend. Op een zoektocht naar een alternatief stuitten enkele coureurs tijdens een circuitbezoek in Engeland op een heel opvallende autorace-klasse. Een soort "kitcars" die qua uiterlijk overeenkomsten vertoonden met het Amerikaanse Nascar geweld.
Deze "Nescars" zijn uitgerust met een solide buizenchassis en een wielophanging zoals bij een formule-auto. De combinatie blijkt goed voor de wegligging van een strijkbout. Verzegelde motoren zorgen voor spannend races. De constructie van een kunstsof carrosserie op een buizenchassis blijkt ook de kosten van een uitstapje buiten de baan flink te drukken. De reparaties zijn vaak minder ingrijpend en een stuk simpeler dan bij een toerwagen die van een productieauto afstamt.

Inmiddels heeft deze klasse onder de naam VEGE Series het afgelopen seizoen ook slicks op in Nederlandse bodem gezet. Na een aarzelend begin, de raceauto's waren hier onbekend, sloeg de twijfel na het zien van bloedsnelle rondetijden snel om in enthousiasme. Met als gevolg een aantal races op Zandvoort en Assen die het publiek op de banken bracht. Opvallend is daarbij de mix van coureurs; nieuwelingen, sommigen uit een heel andere tak van autosport, en die-hards uit de VEGE Sierra Cup binden de sportieve strijd aan. Met rondetijden die naarmate het seizoen vorderde steeds dichter bij elkaar zijn komen te liggen blijkt de VEGE Series ook voor minder ervaren coureurs een geschikte klasse om zich te manifesteren. De technische ondersteuning van VEGE op de circuits aangevuld met een sterk "familiegevoel" tussen de teams onderling maken de Nescars tot een aantrekkelijke klasse. Dat geldt ook in technisch opzicht De "kitcar" is speciaal voor het circuit samengesteld en opgebouwd en dus een echte achterwiel aangedreven raceauto in tegenstelling tot voertuigen uit de merkencups waar het om aangepaste straatversies gaat. In een zeer laat stadium zijn de contacten met schokdemper fabrikant APEX gelegd. Juist de APEX schokdempers hebben er veel toe bijgedragen om het weggedrag verder te perfectioneren. De samenwerking ging "in een keer goed" hetgeen uitzonderlijk is in de autorensport. Met als gevolg dat de teams vanaf het begin met zeer strak sturende raceauto's in de baan kwamen en tot op de limiet konden gaan. Aan de hand van enkele praktijk(on)gevallen is inmiddels ook vast komen te staan dat schades aan de kitcars door de uitgekiende constructie zowel qua manuren als onderdelenprijzen enorm mee vallen. Aangevuld met lage running costs per raceweekend is de nieuwe VEGE Series op het eind van de rit ook financieel aantrekkelijk. Er wordt rekening gehouden met een technische levensduur van 5 tot 10 jaar.
Dat het publiek de acties op de circuits waardeert moge blijken uit de vele positieve reacties die de coureurs na afloop in het rennerskwartier hebben ontvangen. In enkele gevallen leiden de prestaties zelfs tot een spontane bijdrage van bedrijven die zich accuut als sponsor op de markante body wensten te profileren. Met drie titelkandidaten in de laatste race was de spanning vorig seizoen te snijden.
Ook de toewijzing van de voorlopige A-status door Circuit Park Zandvoort is een bevestiging dat de klasse aanspreekt en toekomst heeft. De exposure-mogelijkheden zijn hierdoor voor het komend seizoen verder vergroot. Met een knipoog naar de Amerikaanse Nascar wil de opgerichte Nescar vereniging de organisatie van de klasse nog verder stroomlijnen met behoud van de unieke sfeer in het rennerskwartier. De VEGE Series is afgelopen seizoen de klasse van de heftige barbecues en sterke verhalen gebleken. De traditie van de Sierra Cup om elkaar in geval van (technische)nood de helpende hand te bieden is inmiddels ook bij de Nescars een gedragscode. Het blijkt de ideale manier voor minder ervaren teams om vlot in het seizoen de juiste draai te vinden.
Onder het motto "samen sterk" is het dus volop genieten met toerwagens op basis van hoogwaardige racecomponenten. Of zoals dat in het Engels klinkt: "Let the good times roll". Zowel in letterlijke als figuurlijke zin dus.

Zandvoort, 2 april 2001.
Nadere informatie: Dirk Buwalda, telefoon 023-5740760

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie