Samas verkoop van kantoor-divisie aan Buhrmann definitief

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001
Bron: Samas-Groep NV

Baarn, 17 april 2001

SAMAS VERKOOPT KANTOORBENODIGDHEDEN
DEFINITIEF AAN BUHRMANN

In vervolg op het betreffende persbericht van 22 december jl. maakt Samas-Groep thans bekend dat inmiddels volledige overeenstemming is bereikt over de verkoop van de divisie Kantoorbenodigdheden aan Buhrmann.

Nadat Buhrmann op 11 april jl. van de mededingingsautoriteiten van de Europese Commissie in Brussel de onder bepaalde voorwaarden verleende goedkeuring voor de transactie had verkregen, heeft Samas de divisie Kantoorbenodigdheden, vrij van rentedragende schulden, aan Buhrmann verkocht voor ? 320 mln in contanten.

De verkoop is geschied met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2001. Een deel van de koopsom wordt aangewend om ca. ? 200 mln van de rentedragende schulden van de Groep af te lossen. De boekwinst op de transactie bedraagt ca. ? 250 mln.

In het boekjaar 1999/2000 bedroeg de omzet van de divisie Kantoorbenodigdheden ? 350 mln en was het bedrijfsresultaat ? 24 mln. Over het eerste halfjaar van het op 31 maart jl. geëindigde boekjaar bedroeg de omzet ? 181 mln en was het bedrijfsresultaat ? 8 mln. Het aantal betrokken medewerk(st)ers bedraagt 1090.

In verband met de verkoop van de divisie Kantoorbenodigdheden heeft het lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille Kantoorbenodigdheden, R.W.A. de Becker, per transactiedatum zijn functie neergelegd en is per gelijke datum in dienst getreden bij Buhrmann. De Raad van Bestuur wordt thans gevormd door J.C. de Mos (voorzitter) en R.F. Majenburg (lid).

Samas-Groep richt zich nu volledig op de verdere ontwikkeling van haar Kantoor-inrichtingsactiviteiten. Met een omzet van ca. ? 0,6 miljard is Samas-Groep op dit gebied marktleider in Europa met sterke posities in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Vanwege de aard en omvang van de verkochte activiteiten wordt gewerkt aan de herziening van het meerjarenplan van de Groep. Hierbij is ook betrokken het financiële beleid inclusief het dividendbeleid en een mogelijke inkoop van eigen aandelen.

De hoofdlijnen van dit plan zullen worden bekendgemaakt op dinsdag 26 juni a.s. tegelijk met de publicatie van de jaarcijfers van het op 31 maart jl. geëindigde boekjaar.

Hiertoe zal een Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders worden georganiseerd op 26 juni 2001.

Raad van Bestuur

Voor meer informatie: