Dierenbescherming en LTO vragen Minister om snel handelen

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001

DIERENBESCHERMING

Dierenbescherming en LTO vragen Minister om snel handelen

De Dierenbescherming en LTO-Nederland hebben vanmiddag in Den Haag overleg gevoerd over de zeer ernstige welzijnsproblematiek in onder meer de varkens- en kalverhouderij als gevolg van diverse MKZ-maatregelen. De gezamenlijke verklaring die hieronder volgt, is inmiddels aangeboden aan Minister Brinkhorst. Beide organisaties zijn van mening, dat: 1. de situatie op de bedrijven onbeheersbaar wordt, indien de minister van LNV vandaag geen ondersteunende maatregelen afkondigt om de welzijnsproblemen te verlichten; 2. het hierbij niet alleen gaat om de nijpende situatie van bedrijven in de toezichtsgebieden maar, vanwege het exportverbod, om alle bedrijven in Nederland; 3. de opkoopregeling voor vleesvarkens en biggen voor de beschermings- en toezichtsgebieden onmiddellijk moet ingaan. Het is onverantwoord om te wachten op de Europese besluitvorming, die pas vrijdag a.s. wordt verwacht. De opkoopregeling voor deze gebieden dient te bestaan uit het pakket fokverbod, aborteren van drachtige zeugen met een drachtperiode tussen 14 en 40 dagen, opkopen van biggen en opkopen van vleesvarkens; 4. er direct een door LNV financieel ondersteunende opslag- afzetregeling wordt getroffen voor varkens- en kalfsvlees. Hierdoor kunnen varkens en kalveren in heel Nederland worden geslacht, zodat de welzijnsproblemen in de rest van ons land kunnen worden verlicht; 5. het ministerie van LNV en de uitvoerende diensten zorgvuldiger moeten omgaan met het doden van varkens en andere diersoorten op de bedrijven. De afspraken die hierover tijdens de varkenspestcrisis zijn gemaakt, worden niet nageleefd waardoor er ernstige welzijnsproblemen ontstaan. (einde bericht) Voor meer informatie: Elly von Jessen, woordvoerder Dierenbescherming,
070-3142731 of 06-22109861 J.R. Luiten, woordvoerder LTO, 070-3382722 of 06-53736017

17 apr 01 17:00