Farmaceutische industrie beschuldigd van dood door schuld

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001

Den Haag, 17 april 2001

FARMACEUTISCHE INDUSTRIE BESCHULDIGD VAN DOOD DOOR SCHULD

Actievoerders van de SP organiseren morgenochtend een rechtszaak bij een Nederlandse vestiging van een van de farmaceutische bedrijven die meedoen aan het proces van 39 farmaceutische bedrijven tegen de Zuid-Afrikaanse regering, dat morgen wordt hervat. Volgens de SP worden hierdoor miljoenen arme Zuid-Afrikanen uitgesloten van goedkope medicijnen tegen AIDS en zijn de farmaceutische bedrijven schuldig aan dood door schuld. De aanklacht en de uitspraak zullen door Tweede Kamerlid Agnes Kant aan het aangeklaagde bedrijf worden overhandigd.

Iedere week dat het proces van de farmaceuten duurt, sterven in Zuid-Afrika naar schatting vijfduizend mensen aan AIDS. AIDS is tegenwoordig echter goed behandelbaar met dure cocktails van medicijnen die in het Westen zo'n 25 duizend gulden per jaar kosten. Onbetaalbaar voor een arm land als Zuid-Afrika. Daarom nam het Zuid-Afrikaanse parlement in 1997 een medicijnenwet aan die productie en import van generieke (merkloze kopieën) medicijnen mogelijk maakt. Hiermee kunnen de prijzen dalen met tientallen procenten oplopend tot met meer dan 95 procent. De farmaceutische bedrijven hebben de regering onmiddellijk voor de nationale rechtbank gesleept om deze wet zo aan te passen dat dit niet meer kan. Omdat Zuid-Afrika het TRIPs verdrag van de WTO heeft getekend dat patenten beschermd, maken de farmaceuten een goede kans om te winnen. Het proces is 5 maart gestart en wordt op 18 april hervat.

De SP organiseert een rechtszitting, analoog aan de heropening van de rechtszaak in Zuid-Afrika bij de vestiging van het Nederlandse bedrijf. De aanklager is Eerste Kamerlid en advocaat mr B. Ruers. De rechter zal zich onmiddellijk uitspreken over de ten lasten legging. Na de rechtszaak wordt het eerste reuze exemplaar van de handtekeningenactie aangeboden die de SP tegen hetzelfde bedrijf begint onder het motto "Laat Afrika Leven". Het bedrijf wordt hiermee gevraagd zich onmiddellijk terug te trekken uit het proces.

Plaats, bedrijf en tijd onder embargo tot 18 april 10.30 uur

Het bedrijf waar de actie plaatsvindt is Glaxo Smith Kline