Euronext Amsterdam Lunchflits

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001
Euronext Amsterdam

17 Apr 2001 Lunchflits

De koersen zijn in de loop van de ochtend weggegleden. Om half één noteert de AEX-index een verlies van 2,5%, de Amsterdam Midkap-index daalt met 1,5%. Oorzaak zijn de slecht ontvangen eerstekwartaalcijfers van Philips en de winstwaarschuwing die de Amerikaanse netwerkbouwer Cisco gisteren nabeurs gaf. Hierdoor staat de gehele technologiesector, en met name de halfgeleiderindustrie onder druk. Philips verwacht dat de resultaten over het tweede kwartaal nog slechter zullen zijn; dat het bedrijf dan zelfs een verlies zal melden. Dit alles zorgt voor een koersdaling van bijna 14% om half één. De weinige stijgers zijn alle in de traditionele hoek te vinden.

In Azië overheerst vanmorgen ook een mineurstemming. Als gevolg van de winstwaarschuwing van Cisco staan in Japan, Hong Kong en Singapore de technologie- en telecomsectoren onder druk.

Ook overig Europa is flink lager. Parijs en Frankfurt spannen de kroon met verliezen van resp. 2,7% en 2,6%. Londen en Brussel houden het beperkt tot dalingen van 1,6% en 1,5%.

Indices Amsterdam (12.30 uur):
AEX-index: 560.8 (- 2,5%)
AMX-index: 538.2 (- 1,5%)
Euronext 100: 887 (- 2,4%)
Next 150: 963 (- 0,8%)

Belangrijke stijgers:
Heineken 57,20 (+ 0,8%)
Koninklijke Olie 65,00 (+ 0,7%)

Belangrijke dalers:
ASML 24,55 (- 6,8%)