Politiebericht Groningen: uitzending Opsporing Noord

Dinsdag 17 april 2001

Dagelijkse berichten regio Groningen

Groningen: uitzending Opsporing Noord
In de tweede uitzending die op de dinsdagavond wordt uitgezonden van het opsporingsprogramma Opsporing Noord wordt de aandacht gevraagd voor zes zaken en een preventie-item.

Zo wordt er aandacht besteed aan twee bedrijfsinbraken in Leek in maart en Midwolda in april van dit jaar. Verder een overval op een videotheek in de Nieuwe Ebbingestraat en een inbraak in een benzinepompstation aan de Helperwestsingel in de stad. De kijkers wordt gevraagd om informatie over een serie van inbraken in volières in Oost-Groningen en er kan gereageerd worden op het tonen van sieraden van onbekende herkomst die bij een verdachte van woninginbraken is aangetroffen.

Het preventie-item gaat over de nieuwe voorrangsregeling voor langzaam verkeer ( onder ander fietsers) die vanaf 1 mei van kracht wordt. Naast de genoemde onderwerpen wordt er een terug koppeling gegeven over de vorige uitzendingen en de resultaten die behaald zijn.

Haren: inbraak in kantoorpand
Een alarmmelding bij een kantoorpand aan de Rijksstraatweg in Haren bracht maandagavond aan het licht dat een ruit van de vooringang vernield was. In het kantoorpand werd een zoektocht ingesteld waarbij ontdekt werd dat een dakraampje openstond. Met behulp van de brandweer werd het dak geïnspecteerd maar niemand aangetroffen. Uit het pand werd een geldkistje en een laptop weggenomen. De politie stelt een nader onderzoek in.

Groningen: bon voor hinderlijk ophouden
Een groepje mannen hield zich maandagmiddag hinderlijk op voor een restaurant aan de Claremaheerd. Agenten gaven de groep de opdracht om zich te verwijderen. Behalve een 29-jarige man gaf iedereen daar gevolg aan. De man werd nogmaals gevraagd om weg te gaan maar weigerde. Hij werd aangehouden en kreeg een bon van f 90.- voor het hinderlijk ophouden.

Scheemda: aanhouding na vechtpartij
Een 36-jarige bezoeker van een café in Scheemda is maandagavond aangehouden, nadat hij een andere bezoeker had geslagen. De ander, een 30-jarige plaatsgenoot liep daarbij een hoofdwond op waarvoor hij ter behandeling werd overgebracht naar het ziekenhuis. De verdachte is voor nader onderzoek ingesloten. De aanleiding tot de ruzie is nog niet bekend.

Veendam: dollemansrit eindigt met inleveren rijbewijzen Een 22-jarige automobilist uit Assen en een 23-jarige automobilist uit Gieten hebben maandag hun rijbewijs moeten inleveren, nadat ze door de politie waren aangehouden voor gevaarlijk rijgedrag. De beide coureurs werden voor het eerst gezien op de G. Veenhuizenweg bij Veendam waar ze kennelijk achter elkaar aanjoegen en bij de afslag met de N33 via de oprit de weg verlieten tegen het verkeer in. Vervolgens reden ze via de Drieborghweg naar de Zwaaikom in Veendam nog steeds met een zeer hoge snelheid van omstreeks 100 km/u, terwijl aldaar maximaal 50 was toegestaan. Ter hoogte van de kartbaan werd de een nog door een ander ingehaald, waarna ze door de politie werden staande gehouden. De heren waren op weg naar de kartbaan en probeerden onderweg al in de stemming te komen. Zonder rijbewijs konden ze vervolgens naar de kartbaan. Of hun bezigheden daar een vervolg kreeg is niet bekend.

Muntendam: gecontroleerde automobilist moet brommen Een 30-jarige automobilist uit Groningen is maandagmiddag op de Nieuweweg in Muntendam aangehouden voor het plegen van diverse overtredingen. De politie trof de man aan in een personenauto, waarvan uitlaat defect was. Nadere controle leerde, dat hij gesignaleerd stond voor het uitzitten van een straf en het betalen van enkele geldboetes. Tevens bleek dat de brandstof van de auto waarin hij reed bestond uit rode diesel. De man is voor het uitzitten van een straf van 30 dagen meteen ingesloten. Voor de overtredingen maakt de politie proces-verbaal op.

Tolbert: binnenbrand
In een woning aan het Noorderpark in Tolbert is maandagmiddag brand ontstaan. De brandweer kon voorkomen dat het pand uitbrandde, waardoor het beperkt bleef tot een binnenbrand. Er is uiteraard roet en waterschade in de gehele woning. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand.

Onstwedde: automobiliste gewond
Een 31-jarige automobiliste uit Muntendam is maandagmiddag gewond geraakt toen ze op Kampweg bij Onstwedde in een bocht in een slip raakte en tegen een boom botste. Ze is met verwondingen aan het hoofd overgebracht naar het ziekenhuis. De auto raakte door de botsing totaal vernield. De brandweer heeft de vrouw uit de auto gehaald. Daarbij moest het dak worden losgeknipt. De oorzaak van het ongeval is niet geheel duidelijk. Ze is met haar auto in eerste instantie in de rechterberm geraakt, waarna de auto in een slip raakte vermoedelijk door een te sterke stuurcorrectie.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900-8844