One.Tel verdenkt KPN van misbruik klantgegevens

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001
One.Tel verdenkt KPN van misbruik klantgegevens

Amsterdam, 17 april 2001 ­ Alternatieve telecomaanbieder One.Tel heeft vandaag bij de Registatiekamer een klacht tegen KPN Telecom ingediend. One.Tel vermoedt dat KPN misbruik maakt van haar positie als beheerder van persoonlijke gegevens van het Carrier Pre-selectie ( CPS ) systeem. Bij de meest recente poging van de Nederlandse monopolist om klanten terug te winnen zijn deze gegevens gebruikt voor distributie van mailingen.

De klacht betreft recente KPN communicatie. De mailing genaamd "Wie rekent, belt met KPN Telecom" heeft KPN gestuurd naar klanten die via het Carrier Pre-selectie systeem (Spaarstand) van KPN gekozen hebben om voortaan structureel met One.Tel te bellen. " De OPTA heeft KPN aangewezen als organisatie die de gegevens beheert van alle KPN abonees in Nederland die zijn overgestapt naar alternatieve telecomaanbieders zoals One.Tel. Uitdrukkelijk is door de OPTA aangegeven dat deze gegevens door KPN niet voor andere doeleinden, zoals terugwin acties, mogen worden gebruikt. Anders had de gehele telecomindustrie overigens nooit haar fiat gegeven voor het beheer van deze uiterst vertrouwelijke database door KPN," aldus Raymond Schrama, directeur One.Tel Nederland.

One.Tel is als een van de grootste alternatieve telecomaanbieders voorstander van concurrentie op basis van eerlijke en oprechte informatie. Naar aanleiding van de bewuste mailing heeft One.Tel overigens ook al een klacht bij de Reclame Code Commissie ingediend wegens misleiding van de consument. Schrama: "Deze actie van KPN is er een in een lange rij van voorvallen gericht op het voorkomen van vrije concurrentie op de Nederlandse telecommarkt. Dergelijke tactieken versterken de noodzaak voor onafhankelijke en krachtige regulerende instanties zoals de OPTA en de NMA, waar One.Tel constant voor pleit."

One.Tel Nederland

S One.Tel Nederland is gestart in december 1998 en is een aanbieder van vaste telefoondiensten (lokaal, nationaal en internationaal), internetprovider en heeft een internationale telefoonkaart (Home or Away kaart) voor al haar klanten.

S One.Tel Nederland heeft een klantenbestand met meer dan 250.000 actieve klanten.

S In november 2000 heeft One.Tel als eerste een MVNO-contract getekend met KPN Mobile in Nederland en met BT-cellnet in Engeland. Zij zullen dienst.

S One.Tel Nederland maakt gebruik van alternatieve distributiekanalen via toonaangevende Nederlandse retailers, zoals GWK en Prime Line.

S One.Tel heeft Europese vestigingen in Nederland, Frankrijk, Engeland, Zwitserland en Duitsland. Informatie over de gehele onderneming is te vinden op: www.onetel.nl.

One.Tel Limited (Australia ASX:ONE)

S One.Tel is een sterk concurrerende multinational telephone company met meer dan 2,4 miljoen klanten wereldwijd (volgens de gegevens op 31 december); 1,5 miljoen komen daarvan uit Europa.

S Het bedrijf staat stevig in de wereldwijde telecommarkt, met vestigingen in Australië, Amsterdam, Londen, Zurich, Parijs, Frankfurt en Hong Kong.

S In april en september 1999 tekende One.Tel contracten ter waarde van AUS $1.1 miljard met Lucent Technologies voor het nieuwe GSM 1800 netwerk in Australië.

S One.Tel staat in Australië aan de beurs genoteerd. In februari 1999 injecteerde (verspreid over drie jaar) News Corporation (News) en Publishing and Broadcasting Limited (PBI) AUS $709 miljoen in One.Tel.

S In november 1999 injecteerde News Corp nog eens AUS $ 200 miljoen.

S In maart 2000 hebben News Corp en PBL opties uitgeoefend ter waarde van AUS $ 280 miljoen. Ook hebben in dezelfde maand institutionele beleggers een totaal van AUS $ 340 miljoen aan kapitaal geplaatst.

S In mei 2000 heeft One.Tel de Next Generation GSM 1800 Network in Sydney op de markt gebracht. Andere steden zijn in augustus gestart - zes maanden eerder dan gepland!

S Voor verdere informatie check onze website: www.onetel.com.

-- Noot voor de redactie,

Noot voor redacties