UniXS Solutions NV verwerft 5 miljoen gulden financiering

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001

Voor uitbouw van platform voor mobiel internet

UniXS Solutions NV verwerft 5 miljoen gulden additionele financiering van ABN AMRO en Residentie Investments

Amsterdam, 17 april 2001 - UniXS Solutions heeft van ABN AMRO Corporate Investments en Residentie Investments additionele financiering verworven van 5 miljoen gulden. De totale funding van UniXS komt daarmee op 15 miljoen gulden.

UniXS (spreek uit: Uni Access) werd opgericht in juni 2000. Het bedrijf streeft naar een vooraanstaande positie in de betrekkelijk nieuwe markt van mobiel internet. De additionele investering zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling en uitbouw van producten in Nederland, vooruitlopend op Europese expansie vanaf het derde kwartaal dit jaar. Bij UniXS zijn op dit moment 25 mensen in dienst.

UniXS is een zogeheten mobiele Application Service Provider (ASP). De onderneming beheert een computerplatform voor mobiel internet dat fungeert als schakel tussen bedrijven en mobiele telecom operators. Met behulp van de programmatuur die draait op het UniXS platform kunnen bedrijven hun medewerkers en klanten mobiel toegang geven tot informatie. Dit gebeurt onder de naam van de onderneming zelf, geïntegreerd met de bestaande IT bedrijfsinfrastructuur. Het uitwisselen en synchroniseren van informatie kan via het UniXS platform vanaf elke locatie, en met zowel mobiele apparatuur als met PC's en laptops.

De extra kapitaalinjectie zal onder meer worden aangewend voor de ontwikkeling van services voor mobiele apparatuur die werkt met GPRS, de onlangs door telecombedrijven geïntroduceerde standaard voor mobiel dataverkeer. Volgens de investeerders onderstreept de nieuwe investering in UniXS Solutions hun vertrouwen in de sterke positie van UniXS als "first-in-class" technologiespeler in de Wireless ASP markt.

Producten
UniXS heeft diensten ontwikkeld voor een aantal product-markt combinaties. Voor ondernemingen in het financiele marktsegment werd de Mobile Portfolio Manager gebouwd. Hiermee kunnen internet brokers hun klanten de mogelijkheid bieden om hun beleggingsportfeuille niet alleen via het internet, maar ook via mobiele apparatuur te beheren. UniXS heeft de Mobile Portfolio Manager inmiddels aan een aantal partijen verkocht en is bezig met de implementatietrajecten. Binnenkort zal een vooraanstaande bank in Nederland de dienst voor haar klanten introduceren. Een nadere aankondiging zal nog volgen.

Voor mobiele portals is een suite van zogeheten Location Based Services voor GPRS in ontwikkeling. Het gaat hierbij om het mobiel aanbieden van informatie in de vorm van kaartjes, foto's en tekst over gebieden waar de mobiele gebruiker zich bevindt of waar hij of zij naar toe wil. Deze diensten zullen binnenkort worden getest op het GPRS netwerk van een van de mobiele telecombedrijven in Nederland. Ook voor de transportsector en de gezondheidszorg zijn testprojecten in voorbereiding. Voor monteurs zal UniXS binnenkort een mobiel product introduceren waarmee zij vanaf iedere plek toegang kunnen krijgen tot hun bedrijfsnetwerk, waardoor het ingeven van werkorders en het registreren van uren wordt vereenvoudigd. Daarnaast heeft UniXS een universele SMS-dienst gebouwd, waarmee binnen Nederland SMS berichten van bedrijven worden afgeleverd bij die mobiele telecom-operators waar de ontvanger van de SMS ook klant is.

Platform voor Mobiel Internet
IBM en MicroStrategy leveren de belangrijkste componenten van het platform van UniXS. UniXS is wereldwijd de eerste afnemer van IBM's WebSphere Everyplace Suite (WES). UniXS biedt bedrijven de faciliteiten aan waarmee zij, vanaf het web, hun klanten en medewerkers een eigen, persoonlijke digitale omgeving kunnen laten creëren. Vanuit deze omgeving beschikken gebruikers over uitgebreide functionaliteit:

* Zij kunnen bladeren ("browsing") in centraal opgeslagen informatie via ieder mobiel apparaat (bijvoorbeeld WAP of screen-telefoon, PDA, handheld).
* Zij worden op de hoogte gehouden ("notification") van bepaalde veranderingen (bijvoorbeeld aandelenkoersen), via SMS, WAP, Email of Fax.
* Zij kunnen gegevens op hun lokale apparaat (PDA, handheld, laptop) synchroniseren met informatie in bedrijfsnetwerken (bijvoorbeeld om prijslijsten te actualiseren).

* Zij voeren veilig transacties uit.

Het platform van UniXS is ondergebracht in een beveiligde omgeving bij hosting partner InterXion. EDS gaat het operationele beheer op zich nemen van enkele kerncomponenten van het UniXS platform: het netwerk, de hardware, de operating system software en de databases. UniXS heeft voor EDS gekozen vanwege de heldere service levels en de flexibele wijze waarop deze uit te breiden zijn en vanwege de goede aansluiting op interne processen van UniXS.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -