Politie Friesland: gestolen auto aangetroffen

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 17-04-2001 Politieberichten van 16/4 (13.00 uur) t/m 17/4 (07.00 uur)

Lemmer: aantreffen gestolen auto
Maandag omstreeks 20.50 uur werd op de Fluit de gestolen auto merk Opel Kadett, aangetroffen, die zaterdagmiddag vanaf de parkeerplaats voor de supermarkt aan de Vissersburen werd gestolen. Een getuige was de auto tegen gekomen op de Gemaalweg onder Rutten en zag dat de bestuurder met de auto richting Lemmer reed. Hij had daarop de politie gebeld. Na enige tijd kwam de bestuurder bij de auto terug en werd de man, een 40-jarige inwoner van Lemmer, als verdachte aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en werd ingesloten. De auto ging retour eigenaar. Zie ook de politieberichten van 14/4 (13.00 uur) t/m 15/4 (13.00 uur)

Wolsum: lek in waterleiding
Maandag omstreeks 09.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Wolsumerwei een lek in de waterleiding was ontstaan. Door de gesprongen waterleiding was een groot gat in het wegdek ontstaan. Er dezen zich geen persoonlijke ongelukken voor. Het waterleidingbedrijf werd gewaarschuwd en het weggedeelte werd afgezet.

Sneek: inbraak auto
Van zondag op maandag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Tomme. Het rechter voorportier werd vernield. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 62-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Sneek: inbraak auto
Maandag tussen 01.00 en 14.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Fiem. Het portier werd geforceerd en uit de auto werden een radio/cd-speler en 30 cd`s weggenomen. De eigenaar, een 21-jarige inwoner van Sneek, heeft aangifte gedaan.

Burgum: vernielingen
Maandag tussen 00.05 en 00.15 uur werden op de Hornstrasingel nabij het bushokje vernielingen gepleegd. Een fiets, die bij het bushokje stond, werd totaal vernield en op het bushokje gegooid. Tevens werden van het bushokje de ruiten vernield en op de Tussendijken werd een personenauto beschadigd. Deze auto liep een lakschade op (krassen). De benadeelden hebben aangifte gedaan. Door een getuige zijn rondom het tijdstip van de vernielingen twee blanke jongens, in de leeftijd van 15/16 jaar, gezien, die mogelijk iets met deze vernielingen te maken hebben. De politie, die de zaak in onderzoek heeft, vraagt eventuele getuigen om zich te melden.

Bolsward: autobrand
Maandag omstreeks 15.20 uur stond een bestuurder met zijn personenauto voor de geopende brug over het Kruiswater in de Rijksweg A7 te wachten. De bestuurder, een 44-jarige inwoner van Sneek, zag toen dat er rook onder de motorkap vandaan kwam. Hij reed daarop zijn auto de vluchtstrook op. Het motorcompartiment stond in brand. De brandweer heeft het vuur geblust. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De auto werd weggesleept.

Heerenveen: autodieven aangehouden
Maandag omstreeks 19.30 uur zag een politiepatrouille een personenauto rijden over de Haskeruitgang. In de auto zaten twee mannen. De agenten zagen dat het rechter achterportierruitje was vernield. Vandaar dat men de inzittenden even wilde controleren. Toen de bestuurder in de gaten kreeg, dat hij door de politie werd gevolg, verhoogde hij zijn snelheid en probeerde aan een controle te ontkomen. Op het Blauwgras zag de bestuurder het zinloze van zijn vlucht in en bracht de auto tot stilstand. De bestuurder, een 29-jarige inwoner van Heerenveen en de inzittende, een eveneens 29-jarige inwoner van Heerenveen, werden aangehouden en overgebracht naar het bureau. De personenauto, een Opel Ascona, was kort daarvoor van het Geerts Willigenplein, gestolen. De eigenaar, een 49-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan. De verdachten werden overgebracht naar het bureau en ze zijn ingesloten.

Tytsjerk: snelheidsovertreding
Maandag omstreeks 14.45 uur werd op de Rijksstraatweg onder Tytsjerk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man reed aldaar met een snelheid van 153 kilometer per uur, terwijl aldaar 100 kilometer is toegestaan. De snelheid van de auto werd vastgesteld middels het laserpistool. De bestuurder kreeg een bekeuring en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Hurdegaryp: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.10 uur werd op de Rijksstraatweg onder Hurdegaryp een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 33-jarige inwoner van Tytsjerk, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 300 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Dokkum: vernieling
Dinsdag omstreeks 02.25 uur werd op de Finneblomstrjitte een 34-jarige inwoner van Dokkum aangehouden ter zake vernieling van een ruit. De verdachte, die onder invloed verkeerde, had bij zijn buurman, een 45-jarige inwoner van Dokkum, een ruit vernield. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en werd ingesloten. De verdachte wilde bij zijn buurman de woning binnen, doch deze wilde hem er niet inlaten, waarna de verdachte de ruit vernielde.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272