Euronext Amsterdam Ochtendflits

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001
Euronext Amsterdam

17 Apr 2001 Ochtendflits

In tegenstelling tot hier waren de Amerikaanse beurzen gisteren geopend. Vanmorgen moeten dus de gegevens van twee sessies op Wall Street in de Nederlandse koersen worden verwerkt. Die gegevens zijn verdeeld. Donderdag sloten zowel de Dow Jones als de Nasdaq met een behoorlijke winst. Gisteren zette de Dow Jones Index die winst voort, maar moest de Nasdaq weer een belangrijk deel inleveren. Dat verlies was de reactie op een voorspoedige voorbije week, waarin deze technologie-index met 14% was gestegen. Beleggers kregen plotseling hoogtevrees, en begonnen zich af te vragen of zo'n fors koersherstel wel houdbaar is. Nabeurs werd hun angst gevoed door een winst- en omzetwaarschuwing van netwerkbouwer Cisco Systems.

In Amsterdam kwam Philips vanmorgen met tegenvallende cijfers. De koers van het electronicabedrijf zelf daalt het sterkst (ruim 9%), maar sleept ook andere technologiefondsen mee. ASML en CMG verliezen meer dan 5%. Al met al zijn om half tien zowel de AEX-index als de Amsterdam Midkap-index met ruim één procent gedaald. De weinige stijgers zijn vooral tussen de traditionele waarden te vinden.

Ook de overige Europese beurzen beginnen de week lager. Om half tien heeft Parijs het verlies beperkt gehouden tot 0,2%. Londen en Brussel dalen 1.0%, en Frankfurt 1,4%.

Indices Amsterdam (9.30 uur):
AEX-index: 566.5 (- 1,5%)
AMX-index: 540.0 (- 1,2%)
Euronext 100: 907 (- 0,2%)
Next 150: 970 (- 0,1%)

Belangrijke stijgers:
Amstelland 15,30 (+ 1,0%)
Koninklijke Olie 65.55 (+ 1,6%)
Nedlloyd 24,75 (+ 1,4%)
Pink Roccade 40,95 (+ 1,4%)
Unilever 61,30 (+ 0,4%)

Belangrijke dalers: