Financiele situatie Philips volgens CNV niet dramatisch

Datum nieuwsfeit: 17-04-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaal en electro is een vakgroep van de CNV BedrijvenBond

17-04-2001

Financiele situatie Philips niet dramatisch

De financiële situatie van Philips moet niet dramatischer worden gemaakt dan strikt noodzakelijk. Dit stelt CNV Metaal en elektro in een eerste reactie op de kwartaalcijfers van het elektronicaconcern. Bovendien gaat een vergelijking met het eerste kwartaal 2000 nauwelijks op, omdat Philips toen de cijfers kon opleuken met de opbrengst van aandelen Uniphase. De aangekondigde reorganisatie, die zo'n zes- tot zevenduizend banen moet gaan kosten, mag wat de bond betreft niet tot ontslagen leiden.

Volgens de bond is er geen enkele reden om werknemers op straat te zetten. De winst van vorig jaar en de verwachting dat de economie binnen een jaar weer aantrekt, sluiten ontslagen uit. Bovendien moet in het achterhoofd worden gehouden dat het eerste kwartaal bij Philips al jaren lang lage cijfers laat zien. Opvallend is voorts dat de vaste waarden van Philips goed blijven presteren: Philips Lighting, Philips DAP (koffiezet- en scheerapparaten). De verliezen bij Consumer Electronics zijn volgens bestuurder Nico Bogaard van CNV Metaal en elektro niet eens dramatisch, de afzet groeit maar de druk op de prijzen is enorm.

Nadere inlichtingen:

Nico Bogaard (Philips-bestuurder CNV Metaal en elektro) 076-5724670