NMBS: stijgende verkeersinkomsten zorgen voor winst 2000

NMBS

Datum : 17/04/01

Stijgende verkeersinkomsten zorgen voor winst in 2000

De omzet van de NMBS steeg in 2000 met 5,5% tot 85 miljard frank (2,11 miljard Euro). Die toename is voor meer dan tweederde toe te schrijven aan hogere inkomsten uit het transport zelf (+ 8,3%). De staatstussenkomsten stegen met 709 miljoen frank of 17,58 miljoen Euro (+ 1,8%), waaronder 236,5 miljoen frank (5,86 miljoen Euro) voor nieuwe tariefverminderingen (senioren, kinderen, federale ambtenaren, ...).

Bijzonder bevredigend is de vaststelling dat alle vervoersectoren het erg goed deden en hun opbrengsten zagen toenemen. De eigen inkomsten bedroegen immers:

* reizigerssector:

- binnenlands: 13 676 miljoen frank of 339,02 miljoen Euro (+ 4,9%)

- internationaal: 7 538 miljoen frank of 186,86 miljoen Euro (+ 17,0%)
(Thalys + 18,2%, Eurostar + 18,1%, klassieke internationale treinen + 13,1%)

- totaal: 21 214 miljoen frank of 525,88 miljoen Euro (+ 8,9%)

* goederensector:

- wagenladingen: 13 727 miljoen frank of 340,28 miljoen Euro (+ 6,7%)
(zware nijverheid + 1,9%, lichte nijverheid + 4,1%, gecombineerd vervoer + 5,6%)

- ABX: 5 370 miljoen frank of 133,12 miljoen Euro (+ 10,1%)
- totaal: 19 097 miljoen frank of 473,40 miljoen Euro (+7,7%)
De winst voor 2000 bedraagt 236 miljoen frank (5,85 miljoen Euro). In 1999 was dit 3 550 miljoen frank (88,00 miljoen Euro). Het verschil vloeit in hoofdzaak voort uit een tegenvaller met de waardevermindering van de GTS-aandelen (stijging van de netto financiële kosten).

De NMBS investeerde in 2000 voor 52 053 miljoen frank (1291,00 miljoen Euro), waarvan 26 432 miljoen frank (655,56 miljoen Euro) gefinancierd door het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur (50,8%):
* klassieke investeringen: 37 015 miljoen frank (918,03 miljoen Euro)
waarvan: 25 771 miljoen frank (639,16 miljoen Euro) voor infrastructuur en
9 504 miljoen frank (235,71 miljoen Euro) voor treinmaterieel;

* hst-investeringen: 15 038 miljoen frank (372,97 miljoen Euro).
De bruto bedrijfskosten stegen met 6,0% t.o.v. 1999. Dit volgt onder meer uit een hogere personeelkost en energierekening. Het bruto-exploitatieoverschot bleef status-quo op 5 829 miljoen frank (- 7 miljoen frank) of 144,50 miljoen Euro (- 0,17 miljoen Euro).

De Raad van Bestuur van de NMBS besliste tijdens haar vergadering van 27 maart om deze jaarrekeningen voor te leggen aan de algemene vergadering op 27 april 2001. Daar zal worden voorgesteld om conform de wettelijke beschikkingen en de statuten van de NMBS een dividend van 0,60 Euro per preferend aandeel en per winstaandeel van 500 frank uit te keren. In totaal zou zo 484,1 miljoen frank (12,01 miljoen Euro) worden uitgekeerd, waarvan ongeveer 82% aan de staat, uit hoofde van zijn aandeelhouderschap.