Dreigend tekort vrijwilligers in Midden-Oosten

Datum nieuwsfeit: 18-04-2001

Voorthuizen, 18 april 2001

Dreigend tekort vrijwilligers in het Midden-Oosten

VOORTHUIZEN Er is in Israël een dreigend tekort aan vrijwilligers ontstaan, vooral in de tehuizen voor gehandicapte kinderen. Dit geldt zowel voor de Israëlische als de Palestijnse gebieden, meldt Near East Ministry.

Sinds het uitbreken van de intifada in Israël zijn er minder aanmeldingen om een half jaar vrijwilligerswerk te komen doen. De meeste vrijwilligers die er al waren zijn gebleven, maar nu hun tijd om is, worden zij niet of nauwelijks vervangen.

Het tragische is dat ook nu de meest kwetsbare groep, de gehandicapte medemens, er de dupe van is. Veel van deze tehuizen zijn voor de verzorging afhankelijk van vrijwilligers uit het buitenland.

De NEM erkent dat het land op dit moment een risicogebied is, maar onderstreept dat de tehuizen voor gehandicapten geen doelwit zijn. Datzelfde geldt voor de buitenlanders, die aan beide kanten gerespecteerd worden.

Dick en Jennie Jaspers Focks, veldleiders van de Near East Ministry, willen het dit probleem graag onder de aandacht van de schoolverlaters brengen. "Misschien dat sommigen best een half jaar of meer willen geven voor dit werk. Je hoeft niet persé een opleiding voor dit werk te hebben. Als je van kinderen houdt en het niet erg vindt om de handen uit de mouwen te steken, is dat voldoende. Je krijgt kost en inwoning en het ticket neem je voor jouw eigen rekening. Verder willen wij je wat wegwijs maken en informatie geven over het land en de cultuur," aldus Dick en Jennie.

Voor meer informatie kan contact op worden genomen met de NEM in Voorthuizen, tel. 0342-471318; of kijk op de website www.nemnieuws.nl.

Noot voor redacties