Al eerdere MKZ gevallen vastgesteld in Kootwijkerbroek

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
BOM ONDER "MKZ CRISIS"
ID Lelystad en overheid verzwegen twee eerdere gevallen van MKZ in Kootwijkerbroek in '99 en eerder; toen geen maatregelen en geen ruimingen!

Onder druk van een Wet Openbaarheid Bestuur procedure heeft Stichting Boer en Vee explosief materiaal in handen weten te krijgen van ID Lelystad waaruit blijkt dat het bedrijf van M. Teunissen aan de Kerkweg 7 te Kootwijkerbroek twee maal eerder positief bevonden is op de verdenking van MKZ. Eenmaal op 16 november 1999 en eenmaal daarvoor. In een gesigneerd document van Aldo Dekker (afdelingshoofd ID Lelystad) aan drs. P van der Wal, bij RVV verantwoordelijk voor het ruimingenbeleid, wordt vastgesteld dat ingezonden blaarwand materiaal tweemaal positief is bevonden met behulp van virus isolatie op lammerniercellen. De gegevens zijn bij ID Lelystad gedocumenteerd onder UBN nummer 1211771 en DSU nummer 578763. Het document werd op 1 april 2001 naar Van der Wal gefaxt en refereert aan een brief P.S. die op 16-11-'99 door Aldo Dekker verzonden werd. Dekker plaatst in het document een vette pijl en vraagteken ten teken van zijn kennelijke onbegrip ten aanzien van de situatie.

De bevindingen van stichting Boer en Vee komen overeen met een stroom van tips die wijzen op voortdurende individuele MKZ uitbraken in Europese lidstaten zoals Frankrijk en België, waarbij de lokale overheden de zaak 'onder de pet' houden om hun exportbelangen niet te schaden. Hoewel de bewijzen moeilijk te leveren zijn voor dit structurele beleid van negeren en ontkennen, is met het ID Lelystad document het bewijs geleverd dat eerdere MKZ uitbraken in Nederland intern werden gedownplayed en extern werden verzwegen.
Pas toen een grootscheepse uitbraak in Oene niet binnenskamers te houden viel, brak het paniekvoetbal van de grootschalige ruimingen en het oorlogsgeschal los.

Uit de opbouw van de documentatie die Boer en Vee van ID Lelystad onder druk van de WOB procedure kreeg toegefaxt (na eerdere weigeringen tot het verstrekken van nadere informatie) wordt duidelijk dat het explosieve briefje van Dekker aan Van der Wal onbedoeld bij het dossier gevoegd is. Daarmee wordt immers duidelijk dat het massale ruimings- en isolatiebeleid van complete gebieden vooral bedoeld is als symboolpolitiek om internationale handelsbelangen te dienen en veilig te stellen. Anders is niet te verklaren waarom na het constateren van een MKZ besmetting in 1999 en eerder geen enkel bedrijf geruimd werd en in het geheel geen informatie naar buiten kwam.

Nu worden honderden bedrijven en honderdduizenden gezonde dieren geofferd aan twijfelachtige belangen op het gebied van Europese handelspropaganda. Boer en Vee eist een diepgravend onderzoek naar de verzwegen MKZ gevallen in Kootwijkerbroek.

Omdat Boer en Vee nog niet over de complete documentatie beschikt over de in 1999 en eerder geconstateerde besmettingen, eist de stichting volledige inzage in het dossier inclusief alle laboratoriumtesten. De informatie die inmiddels verzameld is, wordt vandaag door de stichting aangeboden aan het Openbaar Ministerie in Arnhem dat na eerdere acties van stichting Boer en Vee een onderzoek instelt naar de gang van zaken rond de Kootwijkerbroekse MKZ verdenking.

De stukken van ID Lelystad zijn op verzoek voor de pers beschikbaar.

Persinfo: Mr. Willem baron van Tuyll van Serooskerken, voorzitter Stichting Boer en Vee, 0343 415532

Apeldoorn 19 april 2001