Verslag derde dag van het chronisch zieke kind

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn

Persberichten :

Onderwijs aan langdurig zieke kinderen

Verslag derde dag van het chronisch zieke kind

19 april 2001

De verschuiving van de verantwoordelijkheid voor onderwijs aan zieke kinderen naar reguliere scholen brengt een taakverzwaring mee die nog om veel extra aandacht vraagt. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport Onderwijs aan langdurig zieke kinderen dat is verschenen bij het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW.

Dit rapport is het verslag van de derde Dag van het chronisch zieke kind (11 november 2000). Het belicht de ontwikkelingen in het onderwijs aan langdurig zieke en gehandicapte kinderen vanuit verschillende invalshoeken. Ouders, leerkrachten, consulenten, beleidsmakers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties geven hun mening over de knelpunten die zij ervaren en schetsen mogelijke oplossingen. De publicatie is bedoeld voor iedereen die nu of in de toekomst met het onderwijs aan zieke kinderen te maken heeft.

Conclusies
De dag leverde een aantal aanbevelingen op voor het verbeteren van onderwijs aan langdurig zieke kinderen. Een tweetal conclusies: Lang niet alle scholen kennen de weg naar de consulenten van de schoolbegeleidingsdiensten of weten hoe ze ambulante begeleiding van het speciaal onderwijs kunnen aanvragen. Daarnaast zouden scholen door regionale samenwerking, onder meer met de stichtingen voor thuisonderwijs, oplossingen kunnen vinden voor het gebrek aan expertise en menskracht voor het begeleiden van zieke kinderen.

Het ontwikkelen en uitbreiden van de webschool biedt zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs een welkome aanvulling op de bestaande mogelijkheden. Het onderwijs via het internet kan nooit het persoonlijke contact vervangen, maar zorgt er wel voor dat kinderen meer bij de school betrokken blijven en in hun eigen tempo mee kunnen blijven doen als ze ziek zijn.

Bestellen
Onderwijs aan langdurig zieke kinderen thuis, een uitgebreid recept. Een impressie van de derde Dag van het chronisch zieke kind (45 blz.) is geschreven door Jolanda Keesom en Lucia Tielen en kost f 17,50. ISBN 90-5050-883-9 en E 33075. Verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW / Uitgeverij,
Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07, fax (030) 230 64 91, e-mail (bestel@nizw.nl).

Afdeling Verkoop, e-mail: (bestel@nizw.nl)

Laatste update: 19 april 2001