'MKZ-test goed voorbeeld samenwerking'

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
Bron: Akzo Nobel
Akzo Nobel

Akzo Nobel voorzitter Kees van Lede op KU Nijmegen:

"MKZ-test goed voorbeeld samenwerking"

Arnhem, 19 april 2001. "De aansluiting van wetenschap en bedrijfsleven is van groot belang voor onze samenleving en de economie. Ook de actualiteit van mond- en klauwzeer laat daar een goed voorbeeld van zien," aldus Akzo Nobel-voorzitter Kees van Lede. Hij spreekt vandaag het internationale congres van de Nijmegen School of Management toe. De Universiteit van Nijmegen heeft hem uitgenodigd zijn visie te geven op het management van ondernemingen. "Goede samenwerking met internationale onderzoeksinstituten heeft geleid tot een test die binnenkort het onderscheid tussen zieke en ingeënte dieren duidelijk kan maken. De test is ontwikkeld door Intervet-dochter Bommelli AG in Zwitserland samen met het World Reference Laboratory voor MKZ in Pirbright (U.K.) en het Instituto Zooprofilattico in Brescia (Italy). Het resultaat biedt beleidsmakers op Europees niveau allerlei nieuwe beleidsmogelijkheden. Je zou bijvoorbeeld kunnen enten zonder exportbeperkingen. Daarmee vervalt het economische argument voor het op grote schaal ruimen van landbouwhuisdieren."

Van Lede stelt in zijn speech een aantal onderwerpen aan de orde op het raakvlak tussen wetenschap en bedrijfsleven. Kennis van mensen, het management daarvan en de gebeurtenissen in de vernieuwende economie staan daarin centraal. De samenwerking tussen wetenschappers en ondernemers die de resultaten van fundamenteel onderzoek kunnen vertalen naar de markt is van groot belang voor de industrie: "Ieder heeft zijn eigen rol en verdient daar waardering voor. Waar het op aan komt, is goede samenwerking en begrip voor elkaars posities. Dat kan tot hele mooie producten leiden, zoals bijvoorbeeld ook is gebleken op het terrein van synthetische anti-tromboseproducten die een belangrijke rol kunnen gaan spelen bij knie- en heupoperaties."

"Mensen vormen het belangrijkste kapitaal van een onderneming" aldus Van Lede. "De werkelijke macht van bedrijven is in handen van de medewerkers. Na de overname van een ander bedrijf is het daarom de kunst om de bestaande cultuurverschillen niet weg te werken maar juist te gebruiken om het nieuwe geheel te versterken."

Noot voor redacties