FNV Bondgenoten lanceert WAO-preventieplan in grootmetaal

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001

FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten lanceert WAO-preventieplan in grootmetaal

FNV Bondgenoten komt met een aanvalsplan om de grootvervuilers van de WAO in de metaal- en elektrotechnische industrie aan te pakken. Volgens de vakbond dumpen grote metaalbedrijven werknemers met een vlekje. Zij kunnen leren van bedrijven met een goede preventie, zoals vrachtwagenfabrikant Scania in Zwolle.

In de editie Metaal van FNV Magazine wijst vakbondsbestuurder Jan Berghuis een nieuwe stelselwijziging voor de WAO af. Veranderingen hebben in het verleden namelijk geen soelaas geboden. 'We hebben regels genoeg. Maar in de praktijk worden ze onvoldoende nageleefd. Het is nu echt de hoogste tijd voor concrete maatregelen.'

FNV Bondgenoten heeft daarom zelf een preventieplan geschreven. Het plan richt zich op het voorkomen van rugklachten, werkdruk en de uitval van oudere werknemers. In 2004 moet sprake zijn van een duidelijk lagere instroom in de WAO.
Drie projecten staan in de steigers. In navolging van de stichtingen Arbouw en BGZ Wegvervoer zou ook de grootmetaal een gezaghebbend expertisecentrum moeten krijgen. Daarnaast moeten arbeidsomstandigheden op de werkvloer meer aandacht krijgen. Als vast onderdeel van het werkoverleg bijvoorbeeld.

Verder is het de bedoeling de aanpak van 'goede' en 'slechte' bedrijven met elkaar te vergelijken, zodat de (grote) bedrijven met veel WAO-uitstroom van de goede voorbeelden kunnen leren. Tot voor kort weigerde het GAK cijfers van afzonderlijke bedrijven te geven. Werkgeversorganisatie FME-CWM heeft inmiddels toegezegd haar leden op te roepen vrijwillig inzicht te geven in de WAO-cijfers.

Voor meer informatie:
Jan Berghuis, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-53779439.

19 apr 01 13:18