Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Rapport: Internet experience and behavior

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
Bron: Multiscope
Zoek soortgelijke berichten
Multiscope


INTERNET EXPERIENCE AND BEHAVIOR

's-Hertogenbosch - 18 april 2001. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft een nieuw rapport 'Multifocus - Internet Experience and Behavior' gepubliceerd. Data uit
verschillende recente Multiscope onderzoeken zijn daarbij gecombineerd om tot diepgaande inzichten te komen in de relatie tussen het gebruik van en de ervarenheid met het Internet.

In de rapportage 'Multifocus - Internet Experience and Behavior' zijn de internetgebruikers in drie groepen onder- verdeeld: de starters, de gevorderde gebruikers en de vergevorderde internetgebruikers. Binnen elke groep is uitgebreid onderzocht op welke wijze men het Internet gebruikt zodat overeenkomsten, maar bovenal verschillen duidelijk worden. Het rapport geeft niet alleen antwoord op de mate van internetgebruik, maar ook op welke wijze men de tijd online besteedt. Daarnaast is gekeken naar de impact van advertenties, de houding en het gedrag ten aanzien van kopen op Internet, het bezoeken van specifieke websites en het bezit van PC en internet gerelateerde apparaten.

E-COMMERCE
Starters staan positiever tegenover internet advertenties dan vergevorderde internetgebruikers en zij klikken dan ook vaker. Er blijkt bovendien een sterk verband tussen kopen op internet en het jaar van eerste toegang. De vergevorderde internetgebruiker koopt niet alleen vaker online, maar besteedt ook aanzienlijk meer dan een starter. De starters zullen echter de grootste groei in e-commerce voor hun rekening nemen. Zij verwachten het komende jaar namelijk hun online bestedingen te verdubbelen, terwijl de gevorderde en vergevorderde internetgebruikers respectievelijk 30% toename en nauwelijks toename verwachten.

De starter lijkt in zijn koopgedrag het meest op een traditionele koper. Bij voorkeur koopt men bij een site waarmee men 'offline' bekend is, zoals Wehkamp en Primafoon. Daarnaast hechten zij de meeste waarde aan de mogelijkheid tot ruilen en heeft men een grotere voorkeur voor offline betalen.

INTERNETGEBRUIK
Wanneer men besluit internet toegang te nemen, dan zal in eerste instantie gekozen worden voor de standaard modem. Het procentueel aandeel van ISDN en kabelmodem neemt toe naarmate men langer internet gebruikt. In het verlengde hiervan constateren we dat het gebruik van het Internet intensiever wordt naarmate men langer op internet actief is.

SURFGEDRAG
Vergevorderde internetgebruikers zijn meer doelgericht en meer functioneel actief. Gekeken naar de sites die zij bezoeken, dan domineren de zoekmachines / portals, de online informatiediensten en sites voor telebankieren. In het site- bezoek van starters zit daarentegen veel meer variatie. Zij bezoeken relatief vaker e-commerce en entertainment sites. Spendeert de vergevorderde internetgebruiker de meeste tijd aan doelgericht surfen, de starter gaat vooral online voor het chatten.

MEER INFORMATIE
Meer informatie over dit onderzoek kunt u vinden op de site van Multiscope (www.multiscope.nl). In het rapport "Multifocus - Internet Experience and Behavior" bevinden zich een groot aantal interessante gegevens, die nog niet gepubliceerd zijn. Een Engelstalige rapportage is beschik- baar voor 750 gulden (excl. B.T.W.). Bestellingen kunnen geplaatst worden via de rapportshop op de Multiscope site of door te bellen naar: 073 - 621 21 22.

OVER MULTISCOPE
Multiscope is een toonaangevend, dynamisch online
onderzoeksbureau, gespecialiseerd in online onderzoek & enquêtes, internet bereiksmeting en internet performance scans. Het onderzoeksprogramma van Multiscope omvat de onderwerpen communicatie & multimedia, e-commerce, e-business, gebruikersprofielen en internet advertising.

M U L T I S C O P E
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/
. online research & surveying
. site audience measurement
. internet performance scans

Multiscope research program:
. communication & multimedia
. e-commerce, e-business
. profiling, internet advertising

P.O. Box 2126, 5202 CC
Helftheuvelpassage 6/11
Den Bosch, The Netherlands
t. +31 (0)73 621 21 22
f. +31 (0)73 624 14 62
(info@multiscope.net)
www.multiscope.net
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie