'Nederlandse consument betaalt teveel voor een bril'

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
Voor meer informatie of uitkomsten van beide onderzoeken kunt u contact opnemen met Nushka de Grip, 0044 20 7278 6070.

DE NEDERLANDSE CONSUMENT BETAALT TEVEEL VOOR EEN BRIL

Cijfers die vandaag bekend zijn gemaakt laten zien dat de gemiddelde prijs die betaald wordt voor een bril in Nederland 25% hoger is dan men acceptabel vindt. Hierdoor wordt de 59% van de Nederlanders die een bril draagt benadeeld. Het onderzoek, dat door NIPO in opdracht van de opticien groep Specsavers werd uitgevoerd, laat zien dat de gemiddelde prijs die voor een bril betaald wordt * 735,- is (bijna twee keer zoveel dan de gemiddelde prijs die in Groot-Brittannië voor een bril betaald wordt) terwijl tot de acceptabele prijs * 595,- gerekend wordt.

De problemen gaan verder dan alleen te hoge prijzen. 53% van de brildragende Nederlanders vindt de prijsvoering van de opticiens ondoorzichtig, 47% van de ondervraagden zei dat toen ze moesten betalen de prijs hoger bleek te zijn dan ze hadden verwacht. Van diegenen die tussen de * 1001,- en * 1500,- moesten betalen voor hun bril vond zelfs 69% dat de opticien niet duidelijk aangaf hoeveel ze uiteindelijk zouden moeten betalen.

Het onderzoeksbureau 'Mystery Guest Research' heeft in April een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar verschillende optiekwinkels in Nederland. Hierbij zijn grote verschillen gevonden tussen prijzen voor dezelfde producten bij 12 verschillende opticiens. De grootste prijsverschillen werden gevonden in de prijzen voor multifocaleglazen, die in sommige winkels wel 4 tot 6 keer duurder konden zijn dan bij andere winkels. Maar ook voor gewone glazen verschilden de prijzen al van * 52,- tot * 300,-.

Van de Nederlandse brildragers heeft slechts 7% meer dan 1 bril, vergeleken met 47% in Groot-Brittannië. Het feit dat in Nederland gemiddeld een bril bijna twee keer zo duur is dan in Groot-Brittannië verklaart dat. Echter, 59% van de Nederlandse brildragers zou graag meerdere brillen willen hebben en ook kopen als de prijzen lager zouden zijn. Dit suggereert dat de trend van de bril als mode-accessoire die al in andere Europese landen zoals Groot-Brittannië en Duitsland bestaat, nu ook in Nederland aan het opkomen is.

De Nederlandse optiekmarkt, die van oudsher werd beheerd door nationale onafhankelijke winkeliers, heeft grote structurele veranderingen ondergaan , beginnend met het samengaan van enkele Nederlandse ketens. Tegenwoordig speelt de komst van buitenlandse rivalen uit landen zoals Groot-Brittannië en Duitsland een grote rol. De markt, die een waarde heeft van naar schatting * 1,6 miljard, zal naar verwachting sterk groeien wanneer de nieuwkomers meer consumentgerichtheid in de sector brengen.

Specsavers, met 17 (na 23 april 18) winkels in Nederland, revolusioneert de optiekmarkt door de kosten voor oogverzorging te reduceren en consistente oogonderzoeken van hoge kwaliteit te garanderen. Hetzelfde heeft Specsavers gedaan in Groot-Brittannië, waar het nu de marktleider voor opticiens is. De gemiddelde prijs voor een bril bij Specsavers is * 270,- en dat is minder dan de helft van de in Nederland gevonden acceptabele prijs.

SPECSAVERS OPTICIENS: CONCEPT AFGESTEMD OP DE CONSUMENT

Guernsey, 17 april 2001

Specsavers Optical Group is de grootste en meest succesvolle groep van opticiens in Groot-Brittannië. Het bedrijf is in 1984 in Guernsey opgericht door optometristen echtpaar Doug en Mary Perkins. Inmiddels is Specsavers uitgegroeid tot een internationaal opererende organisatie met 400 winkels in Groot-Brittannië, Ierland en Nederland en 400 medewerkers op het hoofdkantoor in Guernsey. Van hieruit worden alle producten geëxporteerd en wordt een reeks van ondersteunende diensten verleend aan een netwerk van Specsavers winkels. Lage prijzen, deskundig oogadvies door daartoe opgeleide professionals, hoge service en goede lokale partners vormen de belangrijkste verklaring voor het succes van Specsavers.

In Groot-Brittannië is Specsavers een begrip: één op elke vier brildragers heeft zijn bril gekocht bij een Specsavers opticien.

Guernsey, het centrum van alle activiteiten
Bij het hoofdkwartier in Guernsey heeft Specsavers twee grote opslagplaatsen. Bijna een miljoen monturen worden hier opgeslagen voordat ze worden geëxporteerd. Er zijn meer dan 850 verschillende stijlen monturen verkrijgbaar, elk in verschillende maten en kleuren, gemaakt van hoogwaardig kunststof of metaal. De monturen worden gekocht bij gerenommeerde leveranciers in Europa en het Verre Oosten. Alle monturen worden exclusief vervaardigd voor Specsavers. Specsavers verkoopt alleen eigen merkproducten. In Guernsey worden alle artikelen volgens een geautomatiseerd systeem gesorteerd, geselecteerd, verpakt, geprijsd en verzonden. Ook de voorraad van de winkels wordt - computergestuurd - vanuit Guernsey bijgehouden en automatisch aangevuld. In 2000 werden in totaal 4 miljoen monturen en andere optiekmiddelen geëxporteerd vanuit Guernsey. Op dit moment worden er vanaf het eiland gemiddeld 80.000 monturen per week verzonden om aan de vraag te voldoen.

-2-

Inkoopkracht wordt verkoopkracht
Het concept van Specsavers bestaat uit een groep van opticiens met een breed assortiment van gezichtshulpmiddelen, zoals monturen, glazen en contactlenzen in combinatie met deskundig oogadvies. Alle optiekwinkels worden geëxploiteerd op 50:50 joint-venture basis onder leiding van een lokale partner/directeur. Deze heeft in de meeste gevallen een gekwalificeerde optiek-opleiding, waarin hij is getraind om uitgebreid oogonderzoek te verrichten.

50:50 joint venture
Specsavers heeft nu 565 joint-venture partners, met in totaal meer dan 6.500 medewerkers. Samen realiseerden zij in 2000 een omzet van ruim 1,27 miljard gulden.

In Groot-Brittannië is Specsavers marktleider geworden met haar formule gericht op prijsvoordeel en een onverwacht hoge service. Dit wordt mogelijk gemaakt door de omvang van het bedrijf (prijsvoordeel door inkoopkracht) en de expertise op de Britse markt, gecombineerd met lokale expertise van de partners. Prijsstelling en het assortiment kunnen zo altijd worden aangepast aan de lokale markt.

De formule: lage en transparante prijzen, hoge service Specsavers werkt met vaste prijscategorieën. Consumenten hebben de keuze uit meer dan 1.000 monturen onder de * 299,-. Bij elk montuur krijgen klanten gratis enkelvoudige glazen. Contactlensdragers krijgen de eerste 6 maanden gratis zachte lenzen bij de gekochte lensvloeistof. Als de lenzen bevallen kan de klant overgaan op een lensvervangingssysteem dat aansluit bij de persoonlijke situatie. Het werken met all-in prijzen is voor Specsavers in Groot-Brittannië een enorm succes gebleken. Alle monturen, glazen en lenzen zijn afkomstig van gerenommeerde leveranciers en voldoen aan de CE-kwaliteitseisen. Daarnaast kunnen klanten rekenen op deskundig advies van een daartoe opgeleide professional.

-3-

Specsavers is in Groot-Brittannië marktleider geworden vanuit de gedachte dat de prijs van een goede bril, glazen en een regelmatige oogcontrole voor niemand een belemmering mag zijn. Goede oogzorg moet toegankelijk zijn voor iedereen, zonder in te leveren op kwaliteit. In Groot-Brittannië was Specsavers dan ook grotendeels verantwoordelijk voor het reduceren van de gemiddelde prijs van brillen en glazen.

De Britse groep van opticiens betrad in 1997 de Nederlandse markt met een eerste pilotwinkel en heeft inmiddels vestigingen in Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Bergen op Zoom, Breda, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Hengelo, Leeuwarden, Leiden, Leidschendam, Nijmegen, Oosterhout, Tilburg en Venlo. Aan het eind van 2003 wil Specsavers 55 winkels in Nederland hebben.