Bekendheid minister Brinkhorst schiet omhoog

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001
NIPO

Bekendheid minister Brinkhorst schiet omhoog; vertrouwen in kabinet licht gestegen

Bijna vier op de vijf Nederlanders kennen Laurens-Jan Brinkhorst, minister van Landbouw. Dit betekent een stijging van dertig procentpunten (!) ten opzichte de laatste ministeriële bekendheidsmeting in september. Deze explosieve toename in bekendheid heeft uiteraard alles te maken met de crisis in de vleessector, die er overigens niet toe geleid heeft dat het vertrouwen in het Paarse kabinet is afgenomen. Dit alles blijkt uit een onderzoek dat het NIPO het afgelopen weekeinde heeft uitgevoerd onder duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Vier op de vijf Nederlanders (79%) kennen de huidige minister van Landbouw, Laurens-Jan Brinkhorst, van naam en gezicht. In september 2000 gaf nog maar 49% aan de minister te kennen. Ook vier andere ministers zagen hun bekendheid toenemen. Premier Kok blijft de meest bekende minister, Van Boxtel de minst bekende.

In de bekendheid van de fractievoorzitters hebben zich nauwelijks veranderingen voorgedaan, behalve het feit dat Jaap de Hoop Scheffer zich, samen met Paul Rosenmöller, voor het eerst de meest bekende fractievoorzitter mag noemen.
Het vertrouwen in de verrichtingen van het tweede Paarse kabinet is, na de crisis in de vleessector, de debatten rond het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en de nieuwe euthanasiewet, licht toegenomen.

Iets meer dan twee op de vijf Nederlanders (41%) geven aan vertrouwen te hebben in het tweede Paarse kabinet. Dit aandeel bedroeg in de laatste twee metingen nog 39%. Van de aanhang van de regeringspartijen PvdA en D66 geeft 77% aan vertrouwen te hebben, van de VVD-stemmers is dat 56%. De aanhang van de oppositiepartijen heeft in meerderheid geen vertrouwen in het kabinet.

Methode: NIPO Telepanel, het veldwerk heeft plaatsgevonden op 14, 15 en 16 april 2001 (n=1028), onderzoeksnummer: C3431

Bij publicatie of verspreiding graag de bron 'NIPO' vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Remco Frerichs (020-5225 479 of (r.frerichs@nipo.nl)).