Politiebericht Limburg-Zuid: Heerlen

Politiebericht Limburg-Zuid: Heerlen 19-04-2001 District Heerlen
donderdag 19 april 2001

Heerlen; Brandgesticht via brievenbus
Onbekenden hebben woensdagavond omstreeks 23.35 uur brand gesticht in een woning aan de Coriovallumstraat. De brand die onstond in de gang nabij de voordeur en meterkast, is vermoedelijk veroorzaakt door het via de brievenbus naar binnen gooien van een brandbare stof. De brandweer die snel ter plaatse was, had het vuur snel geblust. Van de bewoners was niemand thuis.

Brunssum; Autodieven aangehouden
Woensdagmiddag omstreeks 16.20 uur werden op de Treebeekstraat twee inwoners uit Heerlen (26 en 37 jaar) aangehouden. Het tweetal reed in een auto die in Sittard was gestolen. Een van hen was in bezit van diverse gereedschappen, die bij de diefstal van autos gebruikt kunnen worden.
Het tweetal werd ingesloten.

Heerlen; Drugsvoorraad in mond verstopt
Door de voor de verkoop bestemde porties harddrugs in zijn te bewaren en op die manier de drugs aan de man proberen te brengen, dacht een 21-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats, agenten te slim af te zijn. Agenten die in burger op de Saroleastraat surveilleerden kregen de praktijken van de man in de gaten toen een koper een hand onder de mond van de dealer moest houden om een bolletje op te vangen. Hierop werd de dealer aangehouden. Toen de man aanstalten maakte om zijn verkoopwaar door te slikken, wisten de agenten dat ternauwernood te voorkomen. Hij spuugde daarop vijf bolletjes cocaïne uit. Zij hadden een gewicht van 0,6 gram.
Op de man werd snelrecht toegepast.

Heerlen; Brand door morsende benzine
Woensdagmiddag omstreeks 12.50 uur brak brand uit in een kelder van een flat aan de Zeswegenlaan. Twee inwoners (18 en 28) van Heerlen werden met lichte brandwonden overgebracht naar het ziekenhuis in Heerlen. Na behandeling konden zij weer naar huis. De brand ontstond toen de twee mannen doende waren met het bijvullen van benzine in een bromscooter en een jerrycan omviel. Omdat beiden een sigaret rookten heeft de gemorste benzine op enig moment op de een of andere manier vlam gevat. De brandweer bluste het vuur. Meerdere kelderboxen hebben schade opgelopen. Hoe groot de schade is, is niet bekend.

Brunssum; Oplichter actief
De politie van de basiseenheid Brunssum/Onderbanken is een onderzoek gestart tegen een oplichter die reeds geruime tijd in Brunssum en omgeving actief blijkt te zijn.
De man, een 28-jarige inwoner uit Brunssum, is voor zover bij de politie op moment bekend is, sinds medio 2000 met zijn praktijken actief.
Zo zijn in een kort tijdbestek diverse kasteleins in Brunssum en Onderbanken op listige wijze in totaal zes vaten bier afhandig gemaakt die de man vervolgens heeft verduisterd. Ook is onlangs een autobedrijf in Heerlen voor Fl.24000,- opgelicht. Een door hem gehuurde auto is verkocht aan een buitenlander. De man in kwestie deed in deze zaak valse aangifte van diefstal.
Verder heeft hij een Brunssumse restauranthouder weten over te halen tot afgifte van een fles Franse cognac.
De man, die gebruikt maakt van een snelle babbel, biedt eveneens tegen betaling sigaretten en shag te koop aan, waarvoor mensen vervolgens voorschotten betalen. De sigaretten worden vervolgens nooit geleverd. De politie die verwacht dat de man nog meer oplichtingpraktijken heeft gepleegd, verzoekt eventueel andere benadeelden alsnog aangifte te doen.
De officier van Justitie heeft inmiddels de aanhouding van de Brunssummer bevolen.

A.J.M. Boosten (Bureau Voorlichting & PR tel.: 045 - 4003050