Uitreiking Charlotte Köhler Prijzen 2001 in Odeon Amsterdam

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001

ST PRINS BERNHARD CULTUURFONDS

Charlotte Köhler Prijzen 2001 toegekend

AMSTERDAM, 21 FEBRUARI. Het bestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds heeft op voordracht van de jury de Charlotte Köhler Prijzen 2001 toegekend aan Germaine Kruip, Pascale Gatzen, Michael Tedja, Lofvers van Bergen Kolpa en het Hans Hof Ensemble. De prijzen, groot 10.000 gulden, zullen op 19 april worden uitgereikt in Odeon te Amsterdam. De jury bestond uit Esther Agricola, Lex ter Braak, Erik Kouwenhoven, Tracy Metz (voorzitter) en Suzanne Oxenaar.

Germaine Kruip (1970) werd opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en DasArts en studeert nu aan de Rijksakademie in Amsterdam. Zij ensceneert situaties die nauw aansluiten bij het leven van alledag en legt deze vast op foto en video. Aldus thematiseert zij de begrippen kunst en werkelijkheid en de grens daartussen. Tot en met 24 februari a.s. is werk van Kruip te zien op een tentoonstelling bij Reuten Galerie in Amsterdam.

Pascale Gatzen (1969) werd opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en studeert nu aan de Jan van Eyck Akademie in Maastricht. Zij houdt zich bezig met aan modevormgeving grenzende projecten, maar realiseert ook ruimtelijke installaties. Beide komen tot stand na serieus, diepgaand onderzoek en worden gekenmerkt door een precieuze verstilling. Werk van Gatzen is tot en met 18 maart a.s. te zien op de tentoonstelling Unlimited.nl4 bij De Appel te Amsterdam.

Michael Tedja (1971) volgde opleidingen aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut in Amsterdam. Hij maakt schilderijen waarin tekstfragmenten en collages zijn verwerkt. Zowel vanwege de constante stroom waarin ze worden geproduceerd als vanwege de krachtige grafische beeldtaal doet zijn werk denken aan kunst uit de jaren tachtig. Werk van Tedja is van 1 tot 5 maart a.s. te zien op de beurs Art Rotterdam in de Cruise Terminal aldaar.

Lofvers van Bergen Kolpa is een collectief van de architecten Willemijn Lofvers (1965), Jago van Bergen (1969) en Evert Kolpa (1966). Zij werden allen opgeleid aan de Academie van Bouwkunst in Rotterdam. Het collectief doet onderzoek naar de relatie tussen architectuur en nieuwe programma's op het gebied van infrastructuur, landschap, ecologie en bedrijvigheid. Zo kunnen nieuwe ruimtelijke typologieën ontstaan, die zich niet beperken tot het gebouw alleen, maar doorwerken op verschillende schaalniveaus.

Het Hans Hof Ensemble werd in 1994 opgericht en bestaat uit de choreografen Mischa van Dullemen (1964), Klaus Jürgens (1962), Andrea Boll (1970) en Andreas Denk (1964). Het gezelschap maakt dansvoorstellingen waarin een belangrijke rol is weggelegd voor decor en rekwisieten. Om beide optimaal te gebruiken bij de producties, is niet één medewerker verantwoordelijk, maar denken alle betrokkenen mee over de theatervormgeving. In april gaat tijdens het Springdance Festival de productie 'Geluk' in première.

De Charlotte Köhler Prijzen konden in 1988 dankzij een legaat worden ingesteld. De prijzen, groot 10.000 gulden, worden jaarlijks toegekend aan maximaal vijf Nederlandse kunstenaars tot 35 jaar op het gebied van de beeldhouwkunst, de schilderkunst, de architectuur of het decorontwerp.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties