Nominaties LIRA Prijs 2001: Nederlands televisiedramawerk

Datum nieuwsfeit: 19-04-2001

NOMINATIES voor de LIRA Prijs 2001

De schrijvers Maria Goos, Mieke de Jong en Frank Ketelaar zijn genomineerd voor de LIRA Prijs 2001. Deze prijs is bestemd voor een schrijver van een Nederlandstalig televisiedramawerk dat is uitgezonden in de jaren 1997 tot en met 2000 op een van de Nederlandse televisiezenders en dat zich in dat genre bijzonder heeft onderscheiden.

Maria Goos is genomineerd voor "Oud Geld"
Mieke de Jong is genomineerd voor "Zonder Zelda", "Het Paradijs" en haar aandeel in "Gordel van Smaragd"
Frank Ketelaar voor "De trein van zes uur tien"

De LIRA Prijs, een prijs van de auteursrechtorganisatie LIRA, ter waarde van hfl. 25.000,-- wordt eens in de twee jaar uitgeraakt aan een schrijver in een bepaald genre.
De jury van de LIRA Prijs 2001 bestaat uit Berend Boudewijn (voorzitter), Marian Buijs, Maarten Huijgen, Walter van der Kooi en Sonja de Leeuw.

De jury vervolgt haar werkzaamheden ter bepaling van de winnaar. De Winnaar zal bekend worden gemaakt tijdens een bijzondere bijeenkomst in Felix Meritis te Amsterdam op donderdag 19 april 2001. De Amerikaan Greg Roach (van de Hyperbole Studios te Seattle, bekend van The X-Files en Virtual Cinema) zal tijdens deze bijeenkomst de LIRA Lezing 2001 geven. Zijn lezing zal, net als de LIRA Prijs 2001, in het teken staan van televisiedrama.

Voorgaande LIRA Prijzen (1993, 1995, 1997 en 1999) gingen naar Wim T. Schippers, Arthur Japin, Ger Beukenkamp en Tamara Bos.

De Stichting LIRA vertegenwoordigt binnen- en buitenlandse schrijvers van literaire en dramatische werken en zorgt ervoor dat deze schrijvers auteursrechtelijke vergoedingen ontvangen voor collectief gebruik van hun werk, zoals het verspreiden via de kabel van radio- en televisieprogramma's en het thuiskopiëren op blanco informatiedragers (beeld/geluid) en voor het uitlenen van hun werk door openbare bibliotheken.

Stichting LIRA
Prof. E.M. Meijerslaan 3
1183 AV Amstelveen
Contactpersoon: Renate Sijm, accountmanager.
Telefoon: (020) 347 05 71
Fax: (020) 347 04 53