Securitas en Belgacom bundelen hun alarmbewakingsdiensten

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Bron: Belgacom
Belgacom

April 20, 2001

Securitas en Belgacom bundelen weldra hun alarmbewakingsdiensten in de Benelux en Frankrijk

Securitas uit Zweden en Belgacom, de grootste telecomoperator in België, hebben beslist hun beveiligings- en alarmbewakingsdiensten in België, Nederland en Frankrijk geleidelijk te bundelen. Securitas zal dit doen via zijn dochtervennootschap Securitas Direct International. Het samenwerkingsproject zal worden afgerond vóór april 2002 door de inbreng van Securitas Direct International (SDI) van zijn alarmbewakingsactiviteiten in de Benelux en Frankrijk in Belgacom Alert Services Holding (BAS Holding). BAS Holding is de holdingmaatschappij van Belgacom die zich bezighoudt met elektronische beveiliging. In ruil daarvoor zal SDI aandelen in BAS Holding krijgen, waardoor het tegen begin 2002 72% van het kapitaal van de holding in handen zal hebben.

Dankzij deze samenwerking zal BAS Holding in de Benelux en in Frankrijk een sterk regionaal platform kunnen ontwikkelen op het gebied van elektronische bewaking en klantendienst. De huidige activiteiten van beide groepen vullen op de betrokken markten elkaar aan. BAS heeft 62.000 klanten in de Benelux voor zijn elektronische beveiligingscentrales, terwijl Securitas Direct met zijn 85.000 klanten sterk tegenwoordig is in Frankrijk.

De klemtoon zal liggen op het aanbieden van een volledige dienstverlening na een alarm aan residentiële en businessklanten. Deze dienst zal gebaseerd zijn op de technische en lokale deskundigheid inzake beveiliging van de onafhankelijke partners-installateurs, de doorgedreven bekwaamheid van Belgacom Alert Services inzake elektronisch toezicht en de bewakingsactiviteiten van Securitas in de regio. Een dergelijke volledige dienstverlening, die elektronische bewaking combineert met fysieke controle naar aanleiding van een alarm, is van essentieel belang om tegemoet te komen aan alle beveiligingsbehoeften van de klant en hem lokale ondersteuning te kunnen bieden.

In een eerste fase heeft de samenwerking tussen Belgacom en Securitas geleid tot de overname door BAS Holding van 100% van de aandelen in de Belgische elektronischebeveiligingsfirma Baron Electronics. Hierover werd een overeenkomst gesloten tussen BAS Holding en Securis NV, het moederbedrijf van Baron Electronics en een volwaardig filiaal van Securitas. In ruil hiervoor krijgt Securitas 5% van BAS Holding in handen.