E-Plus verhuurt GSM-netwerkcapaciteit aan MobilCom

Datum:20 april 2001
Nummer:028p

E-Plus verhuurt GSM-netwerkcapaciteit aan MobilCom

KPN Mobile dochter E-Plus (7,2 miljoen klanten) zal GSM-netwerkcapaciteit gaan verhuren aan MobilCom Multimedia GmbH, de UMTS-dochter van MobilCom AG (4,6 miljoen klanten). Beide partijen hebben vandaag een overeenkomst ondertekend. Onder de voorwaarden van deze zogenaamde "nationale roaming-overeenkomst" zullen de klanten van MobilCom gebruik kunnen maken van de mobiele spraak- en datadiensten van E-Plus als ze zich buiten het dekkingsgebied van het MobilCom UMTS-netwerk bevinden.

Uwe Bergheim, CEO van E-Plus: "Dankzij de hoge kwaliteit van ons netwerk kunnen we dergelijke overeenkomsten aangaan. De overeenkomst met MobilCom geeft E-Plus en daarmee ook onze belangrijkste aandeelhouder, KPN Mobile een belangrijk economisch voordeel."

"De nationale roaming-overeenkomst betekent een belangrijke stap voor MobilCom", aldus Gerhard Schmid, voorzitter van de Raad van Bestuur van MobilCom AG. "We kunnen al direct tijdens de aanleg van ons UMTS-netwerk klanten naar ons toetrekken en onze diensten in het hele land aanbieden." MobilCom zal naar verwachting het netwerk van E-Plus aan het begin van het derde kwartaal van 2001 in gebruik nemen. Klanten zullen zonder problemen van het ene naar het andere netwerk kunnen overschakelen.

Alle mobiele diensten van het GSM/GPRS netwerk van E-Plus, waaronder snelle datadiensten, zullen beschikbaar zijn voor de klanten van MobilCom. Dankzij deze overeenkomst zal MobilCom in het hele land onder haar eigen naam mobiele diensten van een zeer hoge kwaliteit via GPRS kunnen aanbieden, zelfs in de periode dat het UMTS-netwerk nog wordt opgebouwd.

Uwe Bergheim: "De overeenkomst met MobilCom zorgt ervoor dat we ons netwerk nog beter benutten en dat onze investeringen in het netwerk in nog hogere mate economisch verantwoord zijn. Dit geeft ons een zeer sterke positie in de toekomstige markt voor mobiele multimedia. Dankzij de partnership tussen KPN Mobile, onze belangrijkste aandeelhouder, en NTT DoCoMo zullen we een van de eerste ondernemingen zijn die moderne mobiele internetdiensten kunnen aanbieden in Duitsland. Deze diensten zullen exclusief worden aangeboden aan onze klanten via het nationale GPRS-netwerk en op korte termijn ook via het nieuwe UMTS-netwerk van E-Plus." De nieuwe diensten zullen in 2002 beschikbaar komen via het UMTS-netwerk van E-Plus.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties