Kleurrijke start Kinder-vlinder-kijk-actie

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001

DE VLINDERSTICHTING

Kleurrijke start Kinder-vlinder-kijk-actie

Leerlingen van 12 basisscholen uit heel Nederland geven op 20 april a.s. het startsein voor de Nationale Kinder-vlinder-kijk-actie. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in Zoo Parc Overloon (Noord-Brabant) verzorgen zij een afwisselend programma rond het thema vlinders. Met het oplaten van ballonnen wordt de kleurrijke dag afgesloten.

De Kinder-vlinder-kijk-actie is een initiatief van De Vlinderstichting om de leerlingen van de ruim 500 basisscholen die meedoen meer te betrekken bij de natuur in de woonomgeving. Tijdens het gehele vlinderseizoen van april tot en met september gaan leerlingen met de klas of in groepjes naar buiten om vlinders te zoeken. De vlinders die zij zien, melden zij aan De Vlinderstichting via de website www.vlinderskijken.nl. Deze website is speciaal voor de actie ontwikkeld en bevat naast informatie over vlinders ook plaatjes en spelletjes voor kinderen. In de klas leren de kinderen aan de hand van uitgebreid lesmateriaal hoe vlinders leven en hoe zij vlinders kunnen herkennen. Aan de actie kunnen maximaal 1000 scholen meedoen: scholen kunnen zich dus nog opgeven.

Vlinders zijn mooi en goed herkenbaar voor de leerlingen. Hun metamorfose van vretende rups naar tere vlinder spreekt sterk tot de verbeelding. Daarom lenen vlinders zich goed voor een inventarisatie-onderzoek door kinderen. Bovendien zijn vlinders een graadmeter voor de natuur: waar veel vlindersoorten voorkomen, kunnen ook veel andere dieren en planten leven. De relaties in de natuur zijn aan de hand van deze diergroep eenvoudig duidelijk te maken.

De meldingen van de kinderen worden door De Vlinderstichting verwerkt in de database dagvlinderwaarnemingen. Deze database met meer dan
1.500.000 waarnemingen gebruikt De Vlinderstichting ten behoeve van onderzoek naar de levenswijze van dagvlindersoorten en bij haar advisering aan gemeenten en andere beheerders over inrichting en beheer ten behoeve van vlinders.

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0

Noot voor redacties