Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ABU richt focus niet langer alleen op uitzendwerk

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
ABU

ABU richt focus niet langer alleen op uitzendwerk (20-4-2001)

De ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) zal zich in de toekomst naast het traditionele uitzendwerk ook meer richten op aanverwante arbeidsmarktterreinen, zoals detachering, werving & selectie, uitbestede HRM-taken en reïntegratie. Dit heeft de Algemene Ledenvergadering van de ABU op 19 april 2001 besloten. De nieuwe koers volgt op een trend waarbij uitzendondernemingen zich steeds vaker of richten op schaalvergroting of op een niche. Onderliggend aan de besluitvorming is het rapport De uitzendbranche in veranderde contexten dat door onderzoeksbureau Berenschot is vervaardigd.

De hoofddoelstelling van de ABU wordt in de toekomst gevormd door het behartigen en bevorderen van het collectieve belang van de leden, zijnde ondernemingen die zich richten op uitzendwerk en aanverwante 'human resource'-activiteiten. Dit betekent dat de ABU in de toekomst zijn werkterrein zal uitbreiden naar aanpalende branches, waarbij ook samenwerking met andere brancheorganisaties gezocht zal worden. Vooralsnog zal de focus - naast uitzendwerk - komen te liggen op werving en selectie, detachering van hoger personeel, uitbestede HRM-taken, het aannemen van werk en reïntegratieactiviteiten, anders gezegd op een brede definitie van TBA (ter beschikking stellen van arbeidskrachten, het traditionele uitzenden).

De strategische herformulering vloeit voort uit de veranderde mix van diensten en producten die de leden van de ABU in de loop der tijd hebben ontwikkeld. Een lijn die volgens Berenschot in de nabije toekomst zal worden voortgezet. De focus ligt voor veel bedrijven al lang niet meer alleen op het traditionele uitzenden. Berenschot voorspelt dat uitzendondernemingen zich in de komende jaren zullen ontwikkelen tot ofwel grote internationale conglomeraten waarbij schaalvergroting, efficiency en kostenbeheersing kernwoorden zijn, ofwel tot kleine innovatieve, gespecialiseerde bedrijven die een grote toegevoegde waarde leveren. De Algemene Ledenvergadering is van mening dat de ABU zijn leden ook op deze terreinen dient te bedienen.

Naast de uitbreiding van het takenpakket zal de ABU zich de komende tijd hard maken voor een vereenvoudigde doch sterke CAO voor Uitzendkrachten, voor een verhoging van het onderscheidend vermogen van ABU-leden ten opzichte van niet-leden, voor een verruiming van het arbeidsaanbod en voor een vermindering van het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.

Met de uitbreiding van het takenpakket is voor het eerst - sinds 1961
- de doelstelling van de ABU verbreed. De beslissing brengt een einde aan een strategisch onderzoekstraject naar de toekomst van de ABU. De komende maanden zullen worden gebruikt te komen tot een concrete beleidsagenda.

Voor de redactie:
De ABU vertegenwoordigt de belangen van bijna 250 uitzendondernemingen, met in totaal circa 2.600 vestigingen in Nederland. Dat is ruim 90 procent van de uitzendmarkt. Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met mevrouw drs. E.I. de Gelder, telefoon: 020 - 658 01 01/06 - 53 64 13 21. Het Berenschot-rapport De uitzendbranche in veranderde contexten kunt u opvragen via faxnummer 020 - 659 24 58.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie