VNG kiest centraal relatiemanagement systeem Truston ORCA

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) kiest voor Truston ORCA als centraal relatiemanagement systeem

Den Haag, Nieuwegein - 20 april 2001

De VNG onderhoudt intensieve contacten met haar leden, andere overheden en belangenorganisaties. Momenteel zijn daarvoor nog meerdere informatiesystemen in gebruik. De VNG streeft naar een integraal beeld van de aard van de relatie met individuele leden en andere organisaties. Na een uitgebreide selectie- en testperiode heeft de VNG gekozen voor het ORCA relatiemanagement systeem van Truston. ORCA verzorgt de integratie van alle contactinformatie in bestaande informatiesystemen. Door de centrale rol die ORCA speelt, kan het contactmanagement systeem op termijn gebruikt worden binnen alle sectoren en bedrijven van de VNG-organisatie.

Geïntegreerde registratie
In 1999 is de VNG gestart met een marktonderzoek naar standaardoplossingen kaart brengen. Niet slechts de adres- en contact-gegevens zijn daarvoor van belang; vooral de portefeuille van een bestuurder, zijn politieke achtergrond, de functie en specifieke ervaring van ambtenaren, bepalen de complexiteit van het relatiebeeld. Een actueel, gedetailleerd en genuanceerd inzicht in deze gegevens maakt dat de VNG haar relatienetwerk beter kan bedienen.

Kwaliteit
Naast registratie moet de kwaliteit van de informatie bewaakt worden. Data uit bestaande VNG-informatiesystemen moet ontdubbeld en samengevoegd worden tot een geïntegreerd profiel. Zodra er bijvoorbeeld een gemeentelijke herindeling plaatsvindt, moet het gehele relatienetwerk aangepast worden. Gegevens worden voortdurend geactualiseerd, met name na gemeenteraadsverkiezingen. Tegelijkertijd moet historische informatie herleid kunnen worden tot een gemeente die wellicht vandaag niet meer als zodanig bestaat.

Flexibiliteit
Zodra het overheidsbeleid wijzigingen noodzakelijk maakt, moet het contactprofiel snel uitgebreid worden, zonder tot maatwerk noodzakelijk is. Nieuwe kenmerken moeten eenvoudig toegevoegd worden aan het reeds gedefinieerde contactprofiel.

Synergie
Het centrale relatiemanagementsysteem op basis van ORCA ondersteunt de synergie tussen de bedrijfsonderdelen van de VNG. Het legt één ondubbelzinnig klantbeeld vast waar alle bedrijfsonderdelen mee werken. Zo gaat de VNG een productencatalogus ontwikkelen die leden en relaties koppelt aan VNG-producten.

Belangenbehartiging
Met een geïntegreerd profiel van haar leden en andere relaties kan de VNG snel en accuraat reageren. Stel dat voor een commissie iemand wordt gezocht met specifieke kennis in combinatie met meerjarige bestuurservaring, dan kunnen kandidaten snel geïdentificeerd worden. Ook het aanschrijven van relaties -benoemingen, uitnodigingen, toezenden van stukken- gebeurt met de hoogst mogelijke accuratesse. Voor het organiseren van bijvoorbeeld een congres kunnen zeer gerichte adreslijsten samengesteld worden. Of het nu gaat om de verzending van een circulaire, het organiseren van een congres of het benaderen van commissieleden, ORCA ligt aan de basis van de selectie. Zo zal bijvoorbeeeld de Gids Gemeentebesturen voortaan jaarlijks worden samengesteld met informatie uit ORCA. Deze publicatie geldt als leidraad voor iedereen die zijn weg zoekt in lokaal-bestuurlijk Nederland. Vanuit deze solide basis kan de VNG nog beter de belangen van haar leden behartigen en nieuwe diensten ontwikkelen.

Over de VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) behartigt de belangen van de Nederlandse gemeenten. Alle gemeenten en een aantal samenwerkingsverbanden zijn lid van de VNG. De VNG staat voor opinievorming, kennisontwikkeling, kennisdeling en innovatie. Hiervoor kent de VNG platforms van waaruit wordt geparticipeerd in de beleidsvorming van de overheid op alle bestuurlijke niveaus. De vereniging biedt haar leden producten en diensten in het verlengde van haar belangenbehartigingsfunctie: seminars, periodieken, documentaire informatie, voorbeelden en modellen, congressen en studiebijeenkomsten, verzekeringen, onderzoek en advies en kantoormiddelen. In het belang van het lokale bestuur onderhoudt de vereniging vele contacten met het parlement, de ministeries, de Europese Unie, de provincies, verscheidene belangenorganisaties en ontwikkelings-en zusterorganisaties in het buitenland. Meer informatie over de VNG is beschikbaar op www.vng.nl.

Over Truston
Truston Group N.V. is bekend als leverancier van Oracle projectconsultancy en het ORCA customer relationship management systeem. Truston Services is in Nederland een van de grootste Oracle projectconsultancy leveranciers. Truston Solutions levert ORCA, een relatiemanagement-oplossing die bestaande gegevens over klanten en relaties tot het hoogste kwaliteitsniveau opschroeft.
Truston Group N.V. is door Deloitte&Touche, Quote en Twinning opgenomen in de Deloitte&Touche Technology Fast-50. Meer informatie over Truston is beschikbaar op www.truston.com.