Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Start groot onderhoud Spijkenisserbrug in Hoogvliet

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam
Zoek soortgelijke berichten

Hoogvliet, deelgemeente Rotterdam

339.Groot onderhoud Spijkenisserbrug van start

20 april 2001

Vanaf april 2001 start Rijkswaterstaat met groot onderhoud aan de Spijkenisserbrug (N493). Bij inspectie is gebleken dat vanwege corrosieproblemen het verfsysteem vernieuwd moet worden. In de komende jaren wordt de brug voorzien van een nieuw verfsysteem. Tijdens de werkzaamheden aan de staalconstructie worden meteen ook andere onderhoudswerkzaamheden aan de rijbaan en fietspaden uitgevoerd.

Vanaf april 2001 start Rijkswaterstaat met groot onderhoud aan de Spijkenisserbrug (N493). Bij inspectie is gebleken dat vanwege corrosieproblemen het verfsysteem vernieuwd moet worden. In de komende jaren wordt de brug voorzien van een nieuw verfsysteem. Tijdens de werkzaamheden aan de staalconstructie worden meteen ook andere onderhoudswerkzaamheden aan de rijbaan en fietspaden uitgevoerd. De Spijkenisserbrug bestaat uit vier bruggen: de vaste brug aan de kant van gemeente Spijkenisse, twee hefbruggen en de vaste brug aan de kant van deelgemeente Hoogvliet. Elke brug bestaat uit een dragend vakwerk waaraan de rijvloer hangt. Om de hinder voor het wegverkeer uit Hoogvliet en Spijkenisse zoveel mogelijk te beperken heeft Rijkswaterstaat voor een gefaseerde aanpak gekozen, waarbij steeds aan één brugdeel tegelijk wordt gewerkt. Verkeershinder In 2001 wordt alleen gewerkt aan de onderkant van de twee vaste bruggen. In deze periode zal het wegverkeer geen noemenswaardige hinder ondervinden. In 2002, 2003 en 2004 zal aan de bovenzijde van de twee hefbruggen en de vaste brug aan de kant van Hoogvliet worden gewerkt. Het aantal rijstroken blijft gehandhaafd, maar zullen wel worden versmald. Er wordt dan gebruik gemaakt van een zogenaamde tunnelvormige doosconstructie. Dit houdt in dat het te behandelen brugdeel wordt ingepakt. Voor deze constructie is gekozen in verband met de veiligheid van onderhoudsmedewerkers, weggebruikers en geldende milieuvoorschriften. Doordat de doosconstructie verschuifbaar is, is het niet noodzakelijk om de gehele brug te versmallen, maar steeds stukken van 50 meter. Vanwege het afbreken en verplaatsen van de bouwconstructie is het onvermijdelijk dat de Spijkenisserbrug een aantal keer een weekend (zaterdagavond tot maandagmorgen) geheel afgesloten moet worden voor het verkeer (behalve fiets- en voetgangers). De omgeving zal tijdig over de werkzaamheden en afsluitingen worden geïnformeerd. Tijdens de weekendafsluitingen zal het verkeer worden omgeleid via de Botlektunnel en de Botlekbrug. In overleg met gemeenten Hoogvliet en Spijkenisse is afgesproken dat in die periode geen afsluitingen zullen plaatsvinden van de Botlektunnel en brug. Scheepvaart en fietsers In 2002 en 2003 er van maart tot en met oktober per jaar één hefbrug gestremd voor het scheepvaartverkeer. Schepen uit beide richtingen moeten daardoor door één doorvaartopening varen. Hierdoor blijft de brug langer open staan waar het wegverkeer enige hinder van heeft. In overleg met Dienst Controle Milieu Rijnmond (DCMR) zullen maatregelen worden genomen om risicos van de wachtende scheepvaart met gevaarlijke stoffen te beperken. Tijdens de werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug zullen de fietspaden aan beide kanten beschikbaar blijven. Ten behoeve van de veiligheid van de fietsers zal er tijdens de werkzaamheden een tunnelvormige constructie worden aangebracht.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie