Nationale ICT Awards 2001 uitgereikt

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Nationale ICT Awards 2001 uitgereikt

Woerden, 20 april 2001

Minister Annemarie Jorritsma van Economische Zaken heeft gisteravond in technologiemuseum NEMO te Amsterdam de Nationale ICT Awards 2001 uitgereikt. ICT Personality van het jaar werd oud-Getronics topman Ton Risseeuw. Beste ICT Start-up werd i3-solutions uit Waardenburg; de titel ICT Bedrijf van het jaar ging naar Tryllian uit Amsterdam.

Tijdens een sfeervolle avond werden voor het eerst de Nationale ICT Awards uitgereikt aan één persoon en twee ondernemingen die het imago van de ICT sector in het afgelopen jaar op een positieve manier hebben versterkt. Minister Jorritsma onderstreepte het belang van de ICT-sector, die verantwoordelijk is voor meer dan de helft van de groei van de arbeidsproductiviteit in Nederland ("de power-rangers van de Nederlandse economie").

Voor de eerste uitreiking van de Nationale ICT Awards waren voor de drie categorieën ruim 80 personen en organisaties aangemeld. Het aanbod was in de ogen van de jury divers. Zowel 'rijp' als 'groen' werd voorgedragen. De jury pleitte in haar verslag voor meer moed van ondernemers, om zelf producten te ontwikkelen en te produceren.

ICT Personality van het jaar werd Ton Risseeuw, voorheen CEO van Getronics. De jury was unaniem van mening dat Risseeuw in de afgelopen jaren bijzonder veel heeft gedaan voor de ICT-sector. Naast zijn betrokkenheid bij de start van branchevereniging FENIT, heeft hij ook in het Dagelijks Bestuur van VNO-NCW jarenlang de belangen van de ICT-sector behartigd. Na zijn vertrek bij Getronics heeft hij diverse commissies geleid, zoals de Task Force 'Werken aan ICT', die de minister heeft geadviseerd over maatregelen om de tekorten op de ICT-arbeidsmarkt aan te pakken.

Namens Tryllian nam Christine Karman de Award voor het ICT Bedrijf van het jaar in ontvangst. Zij heeft in drie jaar een bedrijf met 75 medewerkers opgezet, dat zogenaamde mobile agents heeft ontwikkeld: een zeer geavanceerd en snel zoeksysteem voor internettoepassingen.

ICT Start-up van het jaar i3-solutions heeft in enkele maanden een omzet van ruim 10 miljoen gulden gerealiseerd, met het bouwen en onderhouden van complexe informatie-opslagsystemen voor grote organisaties.

De Nationale ICT Awards is een initiatief van FENIT en Vereniging ICT Nederland, The InterNetworking Event en Computable. Microsoft ondersteunt het initiatief financieel.

Noot aan de redactie (

Noot voor redacties