Conflict over arbeids- en rusttijden in havensleepdiensten

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001

FNV BONDGENOTEN

Conflict over arbeids- en rusttijden in havensleepdiensten

Werkgevers en werknemers zijn er niet in geslaagd om tot een gezamenlijk voorstel te komen over de arbeids- en rusttijden in de havensleepdiensten. Beide partijen kregen in januari 1999 de opdracht van minster Vermeend te komen tot een arbeids- en rusttijdenregime. 'De werkgevers vertonen tweeslachtig gedrag', aldus Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten. 'Ze weten niet wat ze willen en brengen daardoor de veiligheid van hun personeel in gevaar.'

Werkgevers willen dat werknemers per werkweek (week op, week af) 3 maal acht uur aaneengesloten rust en 4 maal zes uur aaneengesloten rust krijgen. De werkgever beslist op welk tijdstip die rust mag ingaan. Verder zijn de werkgevers van mening dat het personeel nog 2 of 3 uur rust kan hebben versnipperd over de dag. Volgens FNV Bondgenoten is de visie van de werkgevers niet van deze tijd. Brigitta Paas: 'Medisch en sociaal gezien onverantwoord. Het ziekteverzuim in deze sector is hoog, 25%. Wij zijn bereid een eind mee te denken met de werkgevers maar dit gaat alle perken te buiten. We doen dan ook een ernstig beroep op minister en de kamerleden. Wij vragen de minister en de kamerleden hun verantwoording te nemen en een verantwoorde en veilige regelgeving op te zetten. De minister kennende zal hij de veiligheid en de gezondheid van de werknemers absoluut voorop stellen.'

De positie van de subsector Havensleepdiensten staat ook ter discussie. 'Werkgevers willen vanwege de fiscale voordelen graag behoren tot de zeevaart, maar zijn niet bereid te voldoen aan de zeevaartbemanningswetgeving omdat ze dan op alle schepen een man extra aan moeten stellen. De werkgevers denken dat ze dat wel kunnen regelen met de Scheepvaartinspectie. Ze willen van twee walletjes eten en hopen dat ze via ambtenaren de scherpe kanten eraf kunnen halen', stelt Brigitta Paas.

Inmiddels hebben de minister en de kamerleden een kopie gehad van de brief van de gezamenlijke vakbonden aan de AWVN, waarin ze duidelijk de impasse beschrijven en de werkgevers beschuldigen van tweeslachtig gedrag en poging tot manipulatie van ambtenaren.

Minister, kamerleden en journalisten worden van harte uitgenodigd om met leden in de sector te praten en mee te varen, om aan den lijve te ondervinden hoe zwaar het werk feitelijk is.

Voor meer informatie:
Brigitta Paas, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-51257 960