Borst loopt flinke deuk op door debat over Pil van Drion

Datum nieuwsfeit: 20-04-2001
Bron: CDA

Borst heeft flinke deuk opgelopen door debat over Pil van Drion

Duidelijke uitkomst van het debat over de uitspraken van minister Borst van Volksgezondheid is dat zij een forse deuk heeft opgelopen, niet alleen door de motie, maar ook door het debat zelf. Dat zegt de fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, Jaap de Hoop Scheffer.

Jaap de Hoop Scheffer: "Opvallend in het debat, zeker in eerste termijn, was de forse manier waarop Kok achter Borst ging staan. Waar Kok in het verleden er geen moeite mee heeft gehad om ministers aan te spreken op hun gedachte er een persoonlijke mening op na te kunnen houden, gebruikte hij nu ontzettend veel woorden om maar te voorkomen dat hij zou moeten zeggen dat hij niet gelukkig is met het interview. De stelling dat er geen sprake is van een voorstel is wat dat betreft niet voldoende. Neem de casus van Pronk en Srebrenica. Daar was ook geen sprake van een voorstel. Het blijft gissen waarom Kok voor deze aanpak heeft gekozen. Heeft dat inderdaad te maken, zoals verschillende media veronderstellen, met de discussie over de begroting, of heeft Borst achter de schermen aangegeven geen afstand te dulden."

Woorden Rosenmöller
De Hoop Scheffer over de motie die hij indiende: "Voor ons was het duidelijk dat wij het gedrag van Borst afkeuren, maar we hebben willen zoeken naar een bredere kameruitspraak om daarmee het breder in de samenleving levende gevoel te verwoorden. De minimale uitspraak moest wel zijn dat Borst onzorgvuldig heeft gehandeld. Gegeven de woorden van Rosenmöller is het vreemd dat hij een dergelijke uitspraak niet aandurfde."